Big Tech onder de loep

EU: strengere regels voor Big Tech in strijd tegen nepnieuws

26 mei 2021 14:26 Aangepast: 26 mei 2021 14:53

De Europese Commissie wil dat grote techbedrijven als Google, Facebook, TikTok en Twitter laten zien hoe ze bepalen wat hun gebruikers te zien krijgen.

De techplatforms moeten zo aantonen dat ze serieus werk maken van de aanpak van nepnieuws en desinformatie. Ook moeten ze bijvoorbeeld gebruikers beter informeren waarom zij bepaalde advertenties voorgeschoteld krijgen, stelt de Europese Commissie over de aanscherping van de gedragscode.

Brussel wil ook dat meer partijen zich bij de gedragscode gaan aansluiten, waaronder meer advertentiebedrijven en aanbieders van chatdiensten. Techbedrijven moeten gebruikers niet alleen voorzien van betere tools en procedures om melding te maken van nepnieuws, maar ook de houders van accounts die worden getroffen door zulke meldingen goede mogelijkheden bieden om er tegen in beroep te gaan.

Verder wil Brussel dat techpartijen hun samenwerkingen met factcheckers uitbreiden, zodat ze in alle EU-lidstaten en alle talen binnen de EU actief zijn. 

Aandacht vasthouden

Over de algoritmes die grote platforms gebruiken om berichten, foto's en filmpjes te rangschikken is al langer veel te doen. Ze zijn erop gericht de aandacht van gebruikers zo lang mogelijk vast te houden. Daarom krijgen die vaak materiaal opgediend dat sensationeel is en hun opvattingen bevestigt, en treffen ze zelden nuance en tegenspraak.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Nederlands trollenleger verspreidt desinformatie over corona'

Veel nepnieuws over vaccins

De commissie maakte in 2018 al afspraken met Big Tech en online-adverteerders, maar die vrijwillige gedragscode volstaat volgens Brussel niet. Nepnieuws nam in de coronacrisis een grote vlucht en bleek levensgevaarlijk, zegt eurocommissaris Věra Jourová. Zo werd het gezag van de coronaregels en het vertrouwen in vaccins ondergraven. Strengere regels zijn volgens Jourová nodig zodat techbedrijven "niet langer geld verdienen met desinformatie". Tegelijkertijd moet volgens haar "de vrijheid van meningsuiting volledig behouden blijven". 

Wetgeving in de maak

De aangeschrapte gedragscode loopt vooruit op de wetgeving voor internetplatforms waaraan het dagelijks bestuur van de EU werkt. Het kan nog wel een jaar of twee duren voor die van kracht wordt. Komend najaar moet er een eerste ontwerp van de nieuwe gedragscode liggen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

EU: beter zien hoe techreuzen nepnieuws over corona bestrijden

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van