InfoPlus

IT-systeem NS voor reisinformatie gaat op de schop

11 mei 2021 10:27 Aangepast: 11 mei 2021 10:50
Beeld © Robin Utrecht

Het IT-systeem van de Nederlandse Spoorwegen voor reizigersinformatie, InfoPlus, gaat op de schop. Zo wordt de techniek van de huidige automatische stationsomroep vervangen.

Daardoor is straks automatisch omroepen in meerdere talen en communicatie over elke verstoring mogelijk. Eind 2021 moet de reisinformatie nauwkeuriger en actueler zijn, meldt de NS.

Het huidige systeem is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. "Vanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd", zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. "Ons streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat."

Alternatief reisadvies op borden

Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. "Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden", aldus NS.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Einde ov-chipkaart nabij: inchecken met smartphone of bankpas

Nieuwe dienstregeling

Een voorbeeld van de wijze waarop NS reizigers tegemoet gaat komen, is het verduidelijken van de informatieverstrekking op het traject Arnhem - Schiphol - Rotterdam. Deze aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken "om ongewenste toeristische routes" te voorkomen nu de NS steeds meer treinen op langere trajecten laat rijden. Zo snel mogelijk na de invoering van de nieuwe dienstregeling in december begint op dit traject een proef.

Op het informatiebord op de perrons wordt het dan prominent gemeld als een andere trein sneller in Rotterdam is dan de intercity die Arnhem, Utrecht, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam aandoet, aldus NS.

Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: "Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

NS voert slim slot in: OV-fietsen te openen met ov-chipkaart

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van