Privacy

'88 procent zegt nee tegen tracking door apps na vraag in iOS'

07 mei 2021 16:46 Aangepast: 07 mei 2021 16:50

Apple vraagt gebruikers van iPhones en iPads sinds kort of apps hun gedrag mogen volgen. Wereldwijd wil blijkbaar bijna niemand dat: 88 procent weigert de tracking.

Apple bracht op 26 april iOS 14.5 uit, waarin apps voortaan toestemming moeten vragen voor tracking. Het ongemerkt volgen van gedrag van mensen op allerlei apps en sites gebeurde tot nu toe ongemerkt en buiten de macht van de gebruiker. Nu de vraag wel wordt gesteld, antwoorden gebruikers grotendeels eensgezind, meldt Flurry Analytics.

Sinds iOS 14.5 is verschenen, geeft dagelijks maar 11 tot 13 procent van de gebruikers apps toestemming om hen te volgen; gemiddeld 88 procent zegt dus 'nee'. Flurry heeft analysesoftware in ruim 1 miljoen apps, en heeft zo informatie over 2 miljard mobiele apparaten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Update iOS uitgebracht: apps moeten nu vragen of ze je mogen volgen

Evenveel reclame

De volgweigering is in de VS het grootst: daar zegt gemiddeld 96 procent 'nee' op de vraag of zij gevolgd mogen worden. Zowel in de VS als wereldwijd is verdeling tussen 'ja' en 'nee' al 11 dagen stabiel.

Gebruikers krijgen ongeacht hun antwoord evenveel reclame te zien in apps en op sites. De inhoud wordt bij weigering wel minder persoonlijk, omdat online adverteerders dan minder van de gebruiker weten. Tot nu toe was die kennis groot en hadden online adverteerders een goed beeld van wie een gebruiker is: leeftijd, geslacht, interesses, hobby's, welke sites en apps wanneer en hoe lang gebruikt worden en meer.

Miniatuurvoorbeeld
Luister ook:

Apple vs. Facebook: geen trek in tracking?

Facebook fel tegen privacymaatregel

Het weigeren van tracking kan grote gevolgen voor online adverteerders hebben. Zij weten nu minder van de gebruikers, en kunnen minder goed reclame op maat aanbieden. Facebook waarschuwde dat adverteren daarom minder aantrekkelijk wordt voor kleinere bedrijven en ondernemers, die geen grote algemene reclamecampagne kunnen betalen.

Facebook heeft zich flink verzet tegen de komst van de nieuwe vraag in iOS, de functie werd zelfs maanden uitgesteld na klachten van Facebook. Inmiddels laten Facebook en Instagram hun gebruikers weten dat het weigeren van volgtoestemming er best weleens voor kan zorgen dat de apps straks geld gaan kosten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Apple geeft adverteerders 'privacyvriendelijke' alternatieven voor tracking

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van