Sociale media

Omzet Facebook fors omhoog door duurdere advertenties

28 april 2021 22:33 Aangepast: 28 april 2021 23:06

Facebook heeft in het eerste kwartaal flink meer geld verdiend aan advertenties. Niet alleen verkocht het bedrijf meer onlinereclames voor Facebook en Instagram, maar de prijs die bedrijven voor een advertentie betaalden steeg ook fors.

Dat leidde tot een flinke groei van de omzet en een winst die net niet verdubbelde, meldde Facebook in zijn kwartaalcijfers. De totale omzet van Facebook kwam uit op 26,2 miljard dollar, waarvan 25,4 miljard dollar uit advertenties kwam. In beide gevallen was dat een stijging ten opzichte van vorig jaar van net geen 50 procent. De prijs van advertenties steeg met een derde ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar en Facebook plaatste 12 procent meer reclame.

Advertenties in Instagram Stories

Facebook verwacht dat de prijs van advertenties de belangrijkste reden wordt voor omzetgroei in de rest van dit jaar. Dat neemt niet weg dat het bedrijf ook naar meer plaatsen zoekt om advertenties kwijt te kunnen. Zo werd onlangs bekend dat Instagram advertenties gaat plaatsen in Stories, de korte filmpjes die 24 uur te zien zijn voor ze verdwijnen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Apple verlaagt productie AirPods: verkoop minder dan verwacht'

2,9 miljard mensen

Onder de streep hield Facebook 9,5 miljard dollar over tegen 4,9 miljard dollar begin vorig jaar. Ook het aantal gebruikers van Facebooks-apps, naast Facebook en Instagram ook chatapp WhatsApp, nam toe. Dagelijks maakten een kleine 1,9 miljard mensen in maart gebruik van een app uit de stal van Facebook, maandelijks gaat het om ongeveer 2,9 miljard mensen.

Facebook verwacht verder iets meer uit te geven dan het eerder verwachtte voor dit jaar. Dat komt onder meer door investeringen in personeel en nieuwe hardware voor bijvoorbeeld virtual reality.

Minder gerichte advertenties na iOS-update

Ook waarschuwt het bedrijf opnieuw voor moeilijkheden bij gerichte advertenties door de nieuwe versies van iOS en iPadOS van Apple. Gebruikers moeten nu expliciet toestemming geven aan bedrijven om via apps gegevens te verzamelen. De verwachting is dat de meerderheid van de iPhone-gebruikers dit via de nieuwe meldingen zal weigeren.

Ook is het verplaatsen van gegevens van Europese gebruikers naar Amerikaanse datacentra mogelijk problematisch. Europese toezichthouders buigen zich over de vraag of dat wel mag volgens de privacyregels.

Bright blok

Volg Bright ook op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Discord en Spotify

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van