158 miljoen abonnees

Spotify groeit flink door mede dankzij podcasts

28 april 2021 14:19 Aangepast: 28 april 2021 16:28
Beeld © Getty

Muziekdienst Spotify kreeg er afgelopen kwartaal elf miljoen maandelijks actieve gebruikers bij, voor een totaal van 356 miljoen. Dat was een groei van 24 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal betalende Spotify-abonnees nam in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 4 miljoen toe, een stijging van 21 procent. Spotify heeft nu in totaal 158 miljoen abonnees, maakte het Zweedse bedrijf bekend. De gratis gebruikers krijgen reclames tussen de liedjes en podcasts te horen. 

De groei in het eerste kwartaal was wel wat minder groot dan in het slotkwartaal van 2020. Toen kwamen er 25 miljoen gebruikers bij, waarvan  11 miljoen betaalde abonnees.

De omzet van Spotify nam met 16 procent toe tot ruim 2,1 miljard euro. Er werd een operationele winst behaald van 14 miljoen euro, terwijl in het eerste kwartaal vorig jaar nog een verlies werd geleden van 17 miljoen euro.

Podcasts

Spotify zegt de vruchten te zien van zijn offensief op het gebied van podcasts, waardoor het bedrijf meer reclamegeld binnenkrijgt. De advertentie-omzet nam 46 procent toe op jaarbasis. Volgens Spotify presteerde de bekende podcaster Joe Rogan, die vorig jaar een exclusieve deal met het Zweedse bedrijf sloot, 'boven verwachting'. De podcast 'Renegade: Born in the USA' van Bruce Springsteen en oud-president Barack Obama was de op een na populairste podcast in maart.

Spotify kondigde deze week ook aan dat de makers van podcasts binnenkort betaalde abonnementen kunnen aanbieden, waarbij de streamingdienst vooralsnog geen commissie rekent, zoals Apple wel doet bij zijn abonnementsmodel voor podcasts.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Facebook krijgt Spotify-speler voor muziek en podcasts

Prijsverhoging

De muziekdienst verhoogde deze week in meerdere Europese landen de tarieven van het gezinsabonnement met twee euro. Over prijsverhogingen in Nederland is volgens een woordvoerder nog niets bekend. 

Eerder deze maand kondigde Spotify het eerste apparaat onder het eigen merk aan: Car Thing is bedoeld voor gebruik op het dashboard van auto's en werkt met Spotify's nieuwe virtuele assistent.

Luister ook de Bright Podcast op Spotify.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Spotify onthult Car Thing: audiogadget voor in de auto

Bright blok

Volg Bright ook op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Discord en Spotify

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van