Snapchat

Snapchat groeit hard door: grotere interesse adverteerders

23 april 2021 10:42 Aangepast: 23 april 2021 11:59

Snapchat heeft er in het eerste kwartaal 22 procent meer gebruikers bij gekregen vergeleken met die periode in 2020. Moederbedrijf Snap profiteerde van de grotere interesse van adverteerders. De omzet steeg zelfs met 66 procent.

In de eerste drie maanden kwamen er per saldo 51 miljoen dagelijks actieve Snapchat-gebruikers bij, maakte Snap bekend. In totaal versturen nu 280 miljoen mensen elkaar dagelijks 'snaps', tijdelijk zichtbare video- en fotoberichten. Een deel van de populariteit van Snapchat zit in alle visuele effecten die je aan die beelden kunt toevoegen.

Volgens topman Evan Spiegel zit de heropening van grote delen van de maatschappij het bedrijf niet dwars. Ook als mensen elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten, zoals in de VS steeds meer mogelijk wordt, willen ze hun contacten via snaps blijven onderhouden, verwacht hij. "We begonnen 2021 met het behalen van onze hoogste jaar-op-jaaromzet en hoogste dagelijkse groeipercentages van actieve gebruikers in meer dan drie jaar."

Android-app

De Android-app van Snapchat wordt volgens het bedrijf inmiddels vaker gebruikt dan de iOS-app. Dat noemt Spiegel een 'cruciale mijlpaal'. Snapchat verscheen oorspronkelijk alleen voor iOS, later gevolgd door een Android-app, die vaak achterliep ten opzichte van de iPhone-versie. In 2019 verscheen een sterk verbeterde Android-app, waardoor Snapchat er weer veel gebruikers bij kreeg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Snapchat komt met eigen AR-bril en drone'

Samenwerkingen met merken

Snapchat heeft de afgelopen tijd werk gemaakt van commerciële mogelijkheden voor andere merken binnen de app. Zo ontwikkelde het bedrijf speciale 3D-effecten die een samenwerking tussen kledingmerken Gucci en The North Face moest promoten.

Daarnaast sloot Snap een samenwerking met krantenconcern Gannett om de advertentiemogelijkheden van het techbedrijf bij kleinere bedrijven onder de aandacht te brengen.

Dit leverde Snap, dat zijn geld vrijwel alleen met advertenties verdient, een omzet van bijna 770 miljoen dollar op. Dat is 66 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf is door alle investeringen in nieuwe functies nog wel verliesgevend. Over het eerste kwartaal ging een nettoverlies van 286 miljoen dollar in de boeken.

Bright blok

Volg Bright ook op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Discord en Spotify

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van