Elektrische auto's

Duurtest Hyundai Tucson Hybrid: de kennismaking

15 maart 2021 09:23 Aangepast: 15 maart 2021 13:02

Bright-autotester Rutger rijdt de komende vier weken in de Hyundai die de nieuwe designrichting van het merk aangeeft: de nieuwe Tucson Hybrid.

Rutger Middendorp test elke maand een nieuwe auto voor Bright. Volg ook ons YouTube-kanaal.

Even op een paar tenen stappen: de Hyundai Tucson had altijd een wat onfortuinlijke naam en dito vormgeving. Veel mensen zeggen Tukson. Op z’n Nederlands. Of Too soon. Terwijl je 'toesun' moet zeggen. De eerste versie leek een knockoff X5, de voorganger van onze testauto was vooral nogal anoniem. Net niet zo sexy als een Mazda CX-5, niet zo bruut als een Grand Cherokee.

Deze Tucson daarentegen is absoluut geen muurbloempje. Er zitten lijnen op plekken waarvan je niet wist dat ze bestonden. De achterkant is space, de zijkant is experimenteel en de neus gilt om een rol als auto van de bad guys in een nieuwe Bond-film.

De glimmende inzetjes in de grille lijken door te lopen op de plek waar je de koplampen verwacht. Maar verrassing: dat blijken opeens onderdelen van de koplamp te zijn. Ik stel voor dat er ook een variant komt voor de politie, waarbij ook een aantal van die schildjes als zwaailichten fungeren.

Tel de lijntjes op die flanken even Tel de lijntjes op die flanken even

De auto is er als Mild Hybrid, Hybrid en Plug-in Hybrid. Het liefst hadden we de laatste getest, maar die was nog niet beschikbaar en dus hebben we de reguliere hybride.

Die mild hybrid heeft een accu die net ietsje sterker is dan je reguliere accu en 48V kan leveren. Die duwt de benzinemotor een beetje mee, zeg maar. De Hybrid die wij testen heeft een accu van 1,5 kWu. Die kan de auto ook zelf vooruit krijgen. Maar met 1,5 kWu is de elektrische range ongeveer 4 kilometer, gok ik.

De plug-in hybride krijgt een wat grotere accu met een bereik van vermoedelijk 50 kilometer en dat is de enige die je kunt opladen aan een stopcontact. Onze hybride moet het dus hebben van heuvel af rijden en remmen.

Zelfverzekerd achterkantje Zelfverzekerd achterkantje

De goedkoopste Tucson kost 35.000 euro, de duurste tikt bijna de 50.000 euro aan. Onze Hybrid, ramvol met opties, kost rond de 46.000 euro.

De komende weken gaan we je in deze duurtest alles vertellen over deze hybride Koreaan.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg zijn updates en abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van