Varen op waterstof

Eerste Nederlandse vrachtschip op waterstof vaart in 2023 uit

10 maart 2021 17:53 Aangepast: 10 maart 2021 18:04

Voor het eerst wordt in Nederland een binnenvaartschip gebouwd dat volledig op waterstof vaart. Het vrachtschip Antonie wordt in 2023 in de vaart genomen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 4 miljoen euro uit voor de ontwikkeling en bouw van het 135 meter lange waterstofschip.

Waterstof is volkomen schoon in het gebruik, in tegenstelling tot de vervuilende fossiele diesel die nu nog standaard is. Het kan worden geproduceerd door met elektriciteit water te splitsen in waterstof en zuurstof. Hoe duurzaam waterstof als energiebron uiteindelijk is, hangt af van de manier waarop de elektriciteit is opgewekt. Een schip dat op waterstof vaart, stoot in elk geval geen schadelijke stoffen uit.

"Varen op waterstof is nu niet langer meer een idee dat op de tekentafel ligt", stelt de minister. "Door dit schip te bouwen en er straks mee te varen, leren we in de praktijk wat er nodig is om waterstof veilig en op grotere schaal te gebruiken in onze binnenvaart." Ze noemt dat 'een heel mooie stap vooruit op weg naar een binnenvaart zonder uitstoot'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Nederland: EU moet meer inzetten op waterstof

Vervoer van zout

Lenten Scheepvaart uit Nieuwegein bouwt het 3700 ton zware schip. Als het klaar is, gaat het zout vervoeren van de fabriek van Nouryon in Delfzijl naar de Botlek in Rotterdam. Het project, waar naast de reder en vervoerder ook de motorleverancier en brandstofcelproducent bij betrokken zijn, wordt begeleid door binnenvaartcoöperatie NPRC.

De scheepvaartsector draait nu nog op fossiele brandstoffen en zorgt daardoor voor luchtvervuiling, klimaatverandering en te hoge stikstofconcentraties. Bij de verbranding van diesel komt CO2 vrij, dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde, en stikstofoxiden die dichter bij huis natuur- en gezondheidsschade veroorzaken.

Green Deal

Qua vergroening heeft de sector nog grote stappen te zetten. In 2050 moet de hele binnenvaart emissievrij zijn gemaakt. Om dat doel dichterbij te brengen, heeft de sector in 2019 een zogeheten Green Deal gesloten met de overheid. Ook banken, havens en kennisinstellingen zijn daarbij betrokken.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van