Augmented reality

Facebook: 'Verwacht niet te veel van onze slimme Ray-Bans'

03 maart 2021 09:37 Aangepast: 03 maart 2021 10:59
Prototype van Facebook Aria-bril

De slimme bril waar Facebook aan werkt met Ray-Ban is "verreweg niet waar we uiteindelijk heen willen met augmented reality-technologie".

Dat zei topman David Wehner dinsdag tijdens een speech op de Morgan Stanley Technology, Media and Telecom Conference. Hij wil de verwachtingen temperen.

'Verbonden blijven met familie'

Facebook kondigde de slimme bril in september aan in samenwerking met brillenfabrikant EssilorLuxottica. De bril moet mensen 'helpen om verbonden te blijven met hun vrienden en familie', zei het bedrijf destijds, maar leverde weinig verdere details.

Wel liet Facebook los dat er geen ingebouwd scherm in zit, en dat de bril met je smartphone wordt verbonden. Met slimme brillen wil Facebook augmented reality-technologie verder ontwikkelen, maar de Ray-Bans zullen slechts een tussenstap zijn, aldus Wehner.

Miniatuurvoorbeeld
AR

'Apple werkt aan twee brillen voor augmented en virtual reality'

Aria-bril

Naast de Ray-Bans werkt Facebook ook aan de Aria-bril. Anders dan die bril moet dit een volwaardige augmented reality-bril worden met ingebouwde camera's, microfoons en wifi-technologie.

Het bedrijf verwacht echter dat het nog een lange rit wordt. De eerste kwaliteitsbril met interactieve augmented reality-mogelijkheden zou volgens Facebook nog wel vijf tot tien jaar op zich laten wachten.

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van