Honderdduizenden minder

'Gebruikersaantallen Google Stadia vielen enorm tegen'

26 februari 2021 21:36
De controller van Google Stadia Beeld © Bright

Googles streamingdienst Stadia slaagde er bij lange na niet om zijn beoogde verkoopcijfers te behalen. Volgens ingewijden bleven er vele Stadia controllers liggen omdat Google "honderdduizenden" gebruikers meer verwachtte dan de dienst daadwerkelijk kreeg.

Bloomberg sprak twee anonieme betrokkenen. De cijfers van zowel het aantal verkochte controllers als het aantal maandelijke gebruikers zouden vies tegen zijn gevallen bij Google.

Tegelijkertijd zou het bedrijf tientallen miljoenen hebben betaald voor de rechten voor games van bedrijven als Ubisoft (Assassin's Creed) en Take Two (Red Dead Redemption II). Topman Phil Harrison zou de concurrentiestrijd met Sony en Microsoft hebben willen aangaan, terwijl Stadia daar volgens ontwikkelaars nog niet rijp voor was.

In de aanloop naar de lancering noemde Google Stadia "de toekomst van gaming". Het game-aanbod bleek echter sterk tegen te vallen.

 

Miniatuurvoorbeeld
Podcast

Is Stadia rijp voor het Google-kerkhof?

Begin deze maand doekte Stadia onverwacht zijn  interne gamestudio op. Het bedrijf wilde zich meer gaan toeleggen op de samenwerking met andere bedrijven.

Stadia is een cloudgamingdienst. Je kunt gekochte games vanaf de Stadia-servers streamen naar een scherm, zonder dat je de game op een eigen systeem hoeft te draaien.

Miniatuurvoorbeeld
Gaming

Google Stadia sluit gamestudio en stopt met exclusieve games

Bright blok

Volg Bright voor meer tech en gadgets op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van