Datalekken

Datalek bij Blokker: gegevens klanten maanden openbaar

14 februari 2021 13:30 Aangepast: 14 februari 2021 14:06
Archieffoto. Beeld © ANP

Winkelketen Blokker heeft maandenlang een datalek gehad. Daardoor waren de adressen en bestellingen van honderdduizenden klanten in te zien.

Dat bevestigt Blokker na eerdere berichtgeving van tv-programma Opgelicht?!. Het lek is inmiddels gedicht, zegt het bedrijf.

Eind oktober is de website van Blokker vernieuwd en het lek is waarschijnlijk toen ontstaan. Het was daarna eenvoudig om de bestellingen, de naam, het adres en het telefoonnummer van klanten in te zien.

Volgens Opgelicht?! ging het om de gegevens van ruim 720.000 bestellingen. Blokker wil het exacte aantal niet zeggen. Volgens het bedrijf waren er geen bank- of betalingsgegevens van klanten in te zien. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Aantal meldingen datalekken fors gestegen

Aanpassingen doorgevoerd

Volgens Opgelicht?! kon 'iedere leek zomaar rondsnuffelen'. "Eenmaal ingelogd in de webshop van Blokker was het handmatig wijzigen van het unieke ordernummer in de adresbalk van je browser in principe al voldoende."

We hebben vooralsnog geen misbruik van gegevens geconstateerd", stelt Blokker. De winkelketen werd door het tv-programma op het lek gewezen. Daarna heeft het bedrijf aanpassingen doorgevoerd en heeft het een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Nederland heeft meeste meldingen datalekken van Europa'

Bright blok

Volg Bright voor meer tech en gadgets op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van