Van Facebook tot TikTok

Techreuzen steunen Nederlandse gedragscode politieke reclames

09 februari 2021 15:45
Minister Kajsa Ollongren Beeld © ANP

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken komt met een gedragscode voor politieke advertenties op sociale media. Grote techbedrijven werken er aan mee.

De gedragscode kan op steun rekenen van een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer, meldt de minister. Ook Facebook, Snapchat, TikTok en Google en dochterbedrijf YouTube doen mee.

De aangesloten partijen beloven onder meer openheid over betalingen voor advertenties, en 'de verspreiding van misleidende inhoud' te beperken. Ook onderschrijven zij dat ze buitenlandse inmenging in de verkiezingen willen tegengaan. Politieke partijen zeggen bijvoorbeeld toe geen financiering uit het buitenland te ontvangen voor politieke advertenties. De techplatforms moeten van politieke adverteerders registratie en verificatie eisen en handhaven.

Weten wie afzender is

De bewindsvrouw heeft de gedragscode voor Nederland laten opstellen door het International Institute for Democracy and Electoral Assistance, als onderdeel van een set maatregelen die zij neemt om desinformatie in verkiezingstijd tegen te gaan. Aanleiding was een breed gesteunde oproep van PvdA en VVD.

"Bij online politieke advertenties is het belangrijk om te weten wie de afzender is en waarom je als kiezer een advertentie te zien krijgt. Ik zie het als een stap vooruit dat bijna alle partijen die nu in de Tweede Kamer zitten en de grote internetplatforms samen hun medewerking aan deze gedragscode hebben toegezegd", aldus Ollongren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Nepnieuws op Twitter met 73 procent gedaald na ban Trump'

Nepnieuws leren herkennen

Afgelopen week is de website www.isdatechtzo.nl live gegaan, die mensen moet helpen (des)informatie en nepnieuws op waarde te schatten. Daarnaast wordt door het onlineplatform DROG bijgehouden of er onjuiste informatie over de verkiezingen wordt verspreid op sociale mediaplatformen, door bijvoorbeeld nepaccounts. Die informatie wordt vanaf dinsdag wekelijks gepubliceerd.

Ollongren: "Ook de nieuwe partijen die deel gaan nemen aan de verkiezingen, nodig ik van harte uit om zich bij deze gedragscode aan te sluiten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Wikimedia neemt gedragscode aan tegen desinformatie en intimidatie

Bright blok

Volg Bright voor meer tech en gadgets op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van