Elektrische auto's

Duurtest elektrische SUV Aiways U5: de conclusies

01 februari 2021 14:28 Aangepast: 02 februari 2021 23:15
Beeld © Rafael Veldman

Vier weken reden we met de nieuwe elektrische SUV Aiways U5. Moet hij op de shortlist of kun je beter elders kijken?

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates en abonneer op ons YouTube-kanaal

Ik ben zelden zo geconflicteerd geweest over een auto als deze Aiways U5. Er is veel goeds over te vertellen, er zijn een paar kleine dingen die minder fijn zijn en er blijven twee vraagtekens over. 

Veel goeds

Voor 42.000 euro heb je een monster van een elektrische SUV met meer opbergruimte dan je nodig hebt, meer ruimte dan je 27-jarige thuiswonende basketballende zoon nodig heeft en een boel fijne features. Ik ben het ontwerp ook steeds fraaier gaan vinden. Geen overbodige pogingen om er iets spectaculairs van te maken, maar een ingetogen, eenvoudig ontwerp. Met deurklinken die in de deur verdwijnen. Met een laadklep die achter een roostertje verstopt is. Met een lichtbalk achterop die de auto net even wat schwung geeft.

Ook het interieur is fraai. Mooie stoelen, zeker in het lichte nepleer van onze 'showroom-editie'. Een interface die weliswaar een beetje traag is, maar er wel netjes uitziet en dankzij Apple CarPlay-ondersteuning (binnenkort) grotendeels overbodig moet worden.

De bagageruimte is standaard gigantisch, maar als je de vloer optilt blijkt daar nog een flinke piepschuimen bak onder te zitten en trek je die er uit, dan zit daaronder nog een holte waar je een maandvoorraad water zou kunnen bewaren. In praktische zin laat de U5 niets te wensen over.

Minder fijn

Waar ik geen fan van ben zijn de camera’s die op mij als bestuurder gericht zijn. In een Volvo niet, maar in een Chinese auto word ik er zelf nog iets meer paranoia van. Dat die camera’s opdracht geven om te gaan piepen als je even achterom kijkt of over je schouders checkt, is gekmakend. Als gevolg zet je die systemen dus uit. Maar of je daarmee werkelijk de camera’s zelf uitzet, is mij niet duidelijk.

Maar de grootste tekortkoming is de 1-fase lader. Met een accucapaciteit van dik 60 kWu is laden met 6,6 kW gewoon niet snel genoeg. Kom je laat thuis met een bijna lege accu, dan is hij de volgende ochtend dus nog niet eens volgeladen. Toegegeven: bij de snellader gooi je er met 90 kW elektriciteit in, maar die gebruik je nou eenmaal niet zo vaak.

Presidentiële zit Presidentiële zit
Je kunt een boel zeggen, maar een ID4 is niet zo fraai van binnen Je kunt een boel zeggen, maar een ID4 is niet zo fraai van binnen

Vraagtekens

In onze testperiode zou twee weken geleden Apple CarPlay beschikbaar komen als update die je zelf met een usb-stick zou kunnen draaien. Daarnaast zou er een software-update (van 1.3 naar 1.6) komen die bij de dealer geïnstalleerd moest worden. Beide zijn er op moment van schrijven nog niet.

Met de huidige software en het gebrek aan navigatie aan boord is CarPlay of Android Auto eigenlijk een must. Hoe vaak die software-updates komen en hoe veel beter ze de auto maken, kan ik nu simpelweg nog niet overzien.

Dat geldt ook voor het bereik. Volgens de WLTP-cyclus moet de auto zo’n 400 kilometer kunnen doen op één lading. Maar ik zat dichter bij de 200 kilometer. Dat is een extreem verschil. Dat ligt deels aan de temperaturen van rond het vriespunt, deels aan de onmogelijkheid om interieur en accu voor te verwarmen, deels aan de 'all weather'-banden die er onder liggen en deels aan die testcyclus die bijna nooit in de buurt komt van werkelijk verbruik. Ik vraag me af of je op zomerbanden, met 18 graden op de snelweg de 300 kilometer kunt halen. Dat weet ik nu simpelweg niet.

Zie je die Fiat 500? Die past hier achterin. Zie je die Fiat 500? Die past hier achterin.

Conclusie

Wil je geen risico met het bereik lopen, dan is het eenvoudig. Leg 41.000 euro neer voor de kleinere Kia e-Niro DynamicLine met 64 kWu accu en je basketballende zoon klaagt wellicht en jij hebt iets minder luxe opties standaard, maar je weet wel dat je in de winter 265 kilometer haalt op de snelweg en in de zomer zeker 340. En dat je de auto kunt voorverwarmen met je app en dat je met 11 kW kunt laden aan een reguliere laadpaal.

Durf je het risico wel aan, reken je er op dat de Chinese regering niet meekijkt, dat op een paar zomerbanden het bereik mee zal vallen en dat een software update de auto beter zal maken? Nou, dan heb je een hele puike wagen op de oprit staan. Eentje die fraaier en serieus ruimer is van binnen dan de concurrentie en eentje die je niet op elke straathoek tegenkomt.

Linksom of rechtsom: de U5 bewijst dat het Chinese merk serieus goede elektrische auto's kan maken. Je kunt er donder op zeggen dat ze snel beter zullen worden (lees: zuiniger en met 3-fase laden). 

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates en abonneer op ons YouTube-kanaal

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest elektrische SUV Aiways U5: hoe rijdt dat?

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest elektrische SUV Aiways U5: opvallende keuzes

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van