Online oplichting

'Internetbank Bunq doet niet genoeg tegen oplichting'

21 januari 2021 10:15 Aangepast: 21 januari 2021 10:38
Beeld © Traveller Assist (Twitter)

Internetbank Bunq moet meer doen om oplichting tegen te gaan. Dat zegt de Consumentenbond, dat 'relatief veel' klachten binnen krijgt van consumenten die zijn opgelicht via een bankrekening van Bunq.

Volgens de bond maakt de manier van werken Bunq 'aantrekkelijk voor criminelen'. Daarom moeten consumenten beter worden behoed tegen oplichting.

Op het online klachtenplatform van de Consumentenbond, kwamen het afgelopen jaar 123 klachten binnen over Bunq. De bond noemt dit veel voor een kleine bank, gelet ook op de 147 klachten die bijvoorbeeld over de veel grotere Rabobank binnenkwamen.

De klachten over Bunq gaan volgens de bond over oplichting, geblokkeerde accounts en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. De oplichting gaat vaak via Marktplaats.

Geen IBAN Naam Check

Volgens de bond gaat het bij Bunq onder andere vaker mis omdat de bank geen gebruik maakt van de IBAN Naam Check. Als een consument geld overmaakt naar een bepaald persoon of bedrijf, maar het rekeningnummer niet bij die naam hoort, wordt bij de meeste banken een waarschuwing getoond. Maar Bunq gebruikt dit systeem niet.

Bunq-klanten krijgen 25 verschillende IBAN-nummers. "Dat maakt dat kwaadwillenden mogelijk langer door kunnen gaan met criminele activiteiten voor de bank het in de gaten heeft", aldus de bond. Bunq zegt tegen NRC geen gebruik te maken van naam-nummerherkenning, omdat klanten dat niet zouden willen. De IBAN Naam Check wordt uitgevoerd door Rabobank-dochter Surepay.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'ACM onderzoekt Apple Pay vanwege beperken keuzevrijheid'

Nog niet in waarschuwingssysteem

Ook zou Bunq zich volgens de bond moeten aansluiten bij het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Daarmee kan worden getoetst of potentiële klanten eerder betrokken waren bij fraude. Omdat Bunq geen lid is van de Nederlandse Vereniging van Banken, is het niet aangesloten bij dit systeem. De bank laat aan de bond weten zich hiervoor wel te hebben aangemeld.

Bunq zegt verder fraudebestrijding wel degelijk serieus te nemen en accounts te blokkeren wanneer het oplichting vermoedt.

De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gedeeld met De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

Bright blok

Volg Bright ook op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Discord en Spotify

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van