Online winkelen

Consumentenbond: 'privacy en veiligheid online supermarkten niet op orde'

21 december 2020 11:18 Aangepast: 21 december 2020 12:17
Consumenten kochten meer vanwege de coronacrisis. Beeld © Jumbo

Veel apps en websites van supermarkten zijn onvoldoende beveiligd. Ook schenden ze de privacy van hun gebruikers, stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek bij 13 supermarktketens.

Sommige supermarktketens hebben hun apps en websites aangepast na de kritiek van de Consumentenbond, maar dat deden ze lang niet allemaal.

Volgens de Consumentenbond was bij de meeste onderzochte supers iets mis. Zo plaatsen de sites van Coop, Deen, Deka, Dirk, Hoogvliet, Jan Linders, Picnic en Spar zonder toestemming advertentiecookies. En de apps van sommige ketens, waaronder Jumbo, deelden stiekem informatie met Facebook.

Albert Heijn, Aldi en Lidl wel veilig

Ook konden hackers in een aantal gevallen met behulp van een zogenoemde brute force-aanval eindeloos wachtwoorden of gebruikersnamen blijven raden, om toegang tot accounts van gebruikers te krijgen. De apps en websites van Albert Heijn, Aldi en Lidl houden zich wel netjes aan de privacyregels. Ook zijn deze voldoende beveiligd, aldus de Consumentenbond.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Supermarkt op vingers getikt om camera met gezichtsherkenning

De onderzoekers deelden hun bevindingen in november met de betreffende ketens, maar dat leidde lang niet altijd tot het gewenste resultaat. Slechts vier supermarkten, namelijk Coop, Deka, Jan Linders en Picnic, voerden direct enige verbeteringen door. De andere ketens lieten weten hun dienst pas later deze maand of zelfs volgend jaar aan te zullen passen.

'Oplossing relatief eenvoudig'

Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is niet te spreken over de lakse houding van sommige supers. "De slechte beveiliging en de manier waarop de supermarkten met de privacy van hun klanten omspringen geeft al te denken, maar de laconieke reactie op onze bevindingen is ronduit zorgelijk", zegt Molenaar.

"Het is relatief eenvoudig om technische maatregelen te treffen die een brute force-aanval onmogelijk maken, maar toch kiezen de supermarkten ervoor om dat niet te doen. Terwijl we weten dat veel consumenten op verschillende plekken hetzelfde wachtwoord gebruiken."

Bright blok

Volg Bright voor meer tech en gadgets op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van