Privacy

Apple voegt privacylabels toe aan App Store

14 december 2020 19:00

Apple toont voortaan nieuwe privacylabels bij alle apps in de App Store. De labels moeten duidelijker maken welke data een app van de gebruiker wil weten en wat er met die data gebeurt.

Apple kondigde de komst van de privacylabels eerder dit jaar aan. Vanavond maakte het bedrijf bekend dat de labels voor alle gebruikers van de App Store zichtbaar zijn.

Het gaat om drie labels: 'Data gebruikt om je volgen', 'Data gelinkt aan jou' en 'Data niet gelinkt aan jou'. De labels worden in die volgorde getoond bij apps in de App Store.

Als een app bijvoorbeeld de contactinformatie van de gebruiker gebruikt om hem of haar op andere sites of apps ook te volgen, moet dat worden vermeld. Als de browsegeschiedenis of de betaalinformatie worden gelinkt aan het apparaat of de identiteit van de gebruiker, moet dat worden vermeld. En zelfs als apps bijvoorbeeld geanonimiseerde diagnostische data verzamelen, moet dat op het label staan.

Betere beslissing

Apple hoopt dat de labels het voor gebruikers makkelijker maken om een weloverwogen privacykeuze te maken, nog voordat ze een app installeren. De labels komen bovenop de bestaande maatregelen van Apple. Zo kunnen gebruikers in apps op steeds nauwkeurigere manier privacytoestemmingen geven.

Eerder dit jaar kreeg iOS bijvoorbeeld de mogelijkheid om apps niet alleen toestemming tot geen of alle foto's te geven, maar ook tot bepaalde foto's. Ook is het mogelijk om niet de precieze locatie te delen met een app, maar een globale locatie. Vanaf begin 2021 moeten apps toestemming vragen als zij de gebruiker willen volgen tussen verschillende apps en sites, een maatregel die na klachten van Facebook werd uitgesteld.

Apple licht de nieuwe privacylabels verder toe op zijn pagina met privacybeleid. De nieuwe labels worden getoond in alle App Stores van Apple: voor iPhone en iPad, voor Mac, tvOS en watchOS.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

WhatsApp hekelt nieuwe privacylabels Apple

Alle apps, groot en klein

De labels zijn verplicht voor alle nieuwe apps, en alle bestaande apps op het punt dat die een update willen doorvoeren. Ontwikkelaars moeten zelf aangeven welke privacy-informatie hun apps verzamelen. Die informatie wordt wel geverifieerd tijdens de beoordeling van apps.

Vorige week hekelde WhatsApp de komst van de labels. Het bedrijf stelt dat appmakers nu informatie moet tonen die Apple over hun standaardpaps niet hoeft te laten zien. Apple weerspreekt die klacht. Volgens het bedrijf zijn veruit de meeste voorgeïnstalleerde iOS-apps te verwijderen. Bij herinstallatie staan ook bij die apps de privacylabels.

Een uitzondering is de standaardapp iMessage/Berichten. Die is niet te verwijderen, maar het privacygebruik van de app wordt door Apple op zijn site toegelicht.

Google Play Store

Google overweegt soortgelijke privacylabels toe te voegen aan zijn appwinkel Google Play Store. Google laat aan Bright weten nog 'in gesprek' te zijn met een koepelorganisatie van toezichthouders over de mogelijke privacylabels bij apps. Meer details zijn nog niet bekend. 

Bright blok

Volg Bright ook op:

Instagram en TikTok

Twitter en Facebook

Discord en Spotify

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van