Oculus

Duitse waakhond onderzoekt Facebook-verplichting bij VR-brillen

10 december 2020 21:27 Aangepast: 10 december 2020 21:39

De Duitse mededingingsautoriteit is een onderzoek gestart naar Facebook-dochter Oculus, voor wiens VR-brillen sinds kort een Facebook-account verplicht is.

Dat meldt het Bundeskartellamt op zijn eigen website. Bij het onderzoek wordt gekeken of Facebook misbruik maakt van zijn macht, om zo gebruikers te dwingen een Facebook-account te gebruiken.

Oculus maakt al jarenlang headsets voor virtual reality. Gebruikers moeten inloggen op de software van de brillenmaker, wat vroeger met een speciale Oculus ID kon.

Het bedrijf werd eerder overgenomen door Facebook, waarna de Oculus-account werd vervangen met een verplicht Facebook-profiel. Die worden vanaf januari 2023 voor iedereen verplicht.

Boze gebruikers

De Facebook-verplichting leidde tot woede onder veel headsetbezitters, waarvan sommigen helemaal geen account bij het sociale netwerk willen maken. Daarnaast werden meerdere mensen geschorst van Facebook zonder duidelijke reden, waardoor ze ineens hun games kwijtraakten.

De Duitse waakhond begon in september al een onderzoek naar Oculus en Facebook, maar toen werd niet gezegd wat de reden hierachter was. Facebook besloot de verkoop van de Oculus-brillen daarom bij voorbaat te staken.

'Facebook moet opsplitsen'

In de Verenigde Staten is ondertussen een rechtszaak gestart door de Amerikaanse marktwaakhond FTC, die wil dat de techreus WhatsApp en Instagram afstoot.

Volgens de FTC is Facebook inmiddels te groot en te machtig geworden, waardoor concurrenten worden weggedrukt of overgenomen.

Bright blok

 

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg op Instagram en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van