Bright Analyse

Commentaar: 7 verbeterpunten voor online shoppen

27 november 2020 18:00 Aangepast: 27 november 2020 18:05
Beeld © Getty

Door de coronacrisis bestellen we meer dan ooit bij webwinkels. Maar er gaat regelmatig wat mis, zoals onduidelijke levertijden, gedoe met pakketpunten en een te hoge werkdruk voor bezorgers. Bright zet op een rij hoe het beter zou kunnen.

Vooropgesteld: online winkelen is geweldig. Maar we vertrouwen er zo op, dat zelfs de grote webwinkels in het nauw komen met hun bezorgtijden. Dat leidt tot late bezorgingen, teleurstellingen, een overbelaste klantenservice en meer gedoe. De Autoriteit Consument & Markt waarschuwde de webwinkels deze week nog: 'Wees gewoon eerlijk'.

Naast eerlijkheid, kunnen wijzigingen bij de webwinkels en de bezorgbedrijven ervoor zorgen dat het proces voor iedereen fijner en duidelijker wordt. Met deze zeven punten kunnen we online shoppen prettiger maken.

1. Minder haast

"Vandaag besteld, morgen in huis." Het is de standaard geworden, en 'gratis bezorgd' als het even kan. Het levert een ratrace op: wie wil concurreren, moet wel meedoen. Nachtwerk is het resultaat, met distributiecentra die alles dat voor middernacht is besteld, halsoverkop in een doos moeten doen.

Soms is het erg prettig als iets er de volgende dag al is, maar dat geldt niet voor ieder pakket. Het mag best eens een dag langer duren, zeker in coronatijd als er meer ontvangers thuis zitten en de busjes zwaarder beladen zijn.

Toch wordt die mogelijkheid niet aangemoedigd. Webwinkels laten klanten liever meer spullen bestellen voor levering op de volgende dag, dan kiezen voor een iets latere levering van een kleine bestelling. Later leveren moet juist aangemoedigd worden, met bijvoorbeeld een lagere prijs.

Dat zou een oplossing zijn, want die snelle bezorging leidt tot ongezonde nachtdiensten. Daarvoor waarschuwden GroenLinks en het CDA eerder dit jaar. De partijen willen af van de standaardlevering binnen een dag. "Is het echt nodig dat er vannacht iemand zijn bed uit moet voor jouw nieuwe Nikes?", zei Tweede Kamerlid Wim-Jan Renkema (GroenLinks).

Verdwijnen zal de snelle levering niet, maar de webwinkels kunnen wel meer doen om het te ontmoedigen. Dat zal uiteindelijk voor iedereen beter zijn: minder nachtwerk, minder gehaast, en minder betalen om alles zo snel mogelijk bij de klant te krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Webwinkels op het matje: 'Levering in één dag leidt tot onnodig nachtwerk'

2. Duidelijkere levertijden

Hoewel levering de volgende dag niet altijd nodig is, is het wel fijn als je ongeveer weet wanneer je pakketje er is. Sommige pakketdiensten worden daar steeds beter in, en sturen de ontvanger de dag van tevoren een tijdvak van bijvoorbeeld drie uur.

Toch gebeurt het nog regelmatig dat je een tijdvak krijgt van 8:00 tot 21:00 uur. Niemand gaat 13 uur lang op een doos zitten wachten. Dat kan en moet beter, en zal deels te maken hebben met het eerste punt in dit artikel.

Ook hier geldt: licht klanten van tevoren in. Wie maandag weet dat hij dinsdag een hele dag op een pakket moet wachten, besluit misschien om ergens anders te bestellen. Nu is het meestal een vervelende verrassing na het bestellen.

3. Meer bezorgopties bij bestellen

Nu kun je bij het bestellen vaak kiezen voor één bezorgoptie: thuis of bij een pakketpunt. Het zou handig zijn als je voor meerdere opties kon kiezen: thuis, als dat niet kan: bij de buren, als dat niet kan: op een pakketpunt in de buurt. Zo heeft de bezorger meer mogelijkheden om op dezelfde dag nog van je pakket af te komen – soms krijgen bezorgers pas betaald als een pakket is geleverd.

Nu beslist de bezorgdienst vaak zelf wat er gebeurt na een mislukte bezorging: de volgende dag nog eens proberen, of de volgende dag naar een pakketpunt dat hopelijk een beetje in de buurt is. Niemand wil naar een obscure sigarenboer 25 minuten verderop.

4. De klant als pakketpunt

Door corona werken veel mensen thuis, en de verwachting is dat ook na de pandemie meer mensen in ieder geval deels thuis zullen werken. Dat biedt kansen voor mensen thuis om zich op bepaalde dagen als klein pakketpunt aan te melden.

Stel je voor dat je zelf toch al een pakket verwacht: laat buurtgenoten jouw huis dan kiezen als pakketpunt. Dan hoeft er maar één iemand thuis te blijven, het is dichtbij dan een regulier pakketpunt en de bezorger hoeft bij afwezigheid van één ontvanger niet bij de halve straat aan te bellen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waakhond: webwinkels moeten duidelijk zijn over levertijden

5. Meer bezorgen per fiets of e-bike

Zeker mensen die in de stad wonen, zien de ene na de andere grote pakketbus door de straten scheuren. Starten en stoppen, optrekken en remmen: dat kan niet goed voor het milieu zijn.

Bezorging per fiets, e-bike of elektrische bakfiets zou veel beter zijn, maar dan moet de bezorging wel gestroomlijnd worden. Bezorgen op de huidige manier is met een bakfiets niet haalbaar.

Gelukkig zijn er genoeg manieren om die bezorging te stroomlijnen: zie onze vorige punten. Als webwinkels de handen ineen slaan en klanten de kans bieden om hun spullen flexibeler te laten bezorgen, wint uiteindelijk iedereen.

6. Kleinere verpakkingen

Regelmatig krijg je een piepklein product in een enorme doos, die vooral gevuld is met papiersnippers. Tuurlijk: dat kan je recyclen, maar het is allemaal loze moeite. Neem kleinere doosjes: milieuvriendelijker en er passen er meer in een een busje of een bakfiets.

Nog beter: plak gewoon een label op de doos die al om het product zit. Waarom moet een doos in nog weer een doos? Het is een pakket, geen matroesjka.

7. Hoger minimumloon

De coronacrisis maakte soms pijnlijk duidelijk wie er precies een cruciaal beroep heeft, en zijn werk daarom niet thuis kan doen. 'Werk zoveel mogelijk thuis' is voor pakketbezorgers en orderpickers niet aan de orde. Daar mag best wat tegenover staan: een hoger minimumloon en betere voorwaarden.

Pakketbezorgers strijden zelf al jaren voor een hogere vergoeding, vooralsnog zonder succes. PostNL verlaagt zelfs de tarieven voor pakketbezorgers, die in veel gevallen niet in dienst zijn bij het bedrijf. Toch zijn de ZZP'ers vrijwel volledig afhankelijk van PostNL en een klein aantal concurrenten. Als die bezorgers zo cruciaal zijn, betaal ze er dan ook naar.

Reageer

Eens of oneens? Welke verbeterpunten zie jij in het bestel- en bezorgproces? Reageer op onze Facebook-pagina.

Bright blok

 

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg op Instagram en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van