Sociale media

'Tijd besteed aan TikTok verdubbeld onder Nederlandse jongeren'

23 november 2020 10:25 Aangepast: 23 november 2020 10:29

Het gebruik van de video-app TikTok is afgelopen jaar fors toegenomen onder jonge Nederlanders. De groep tussen 13 en 24 jaar besteedt gemiddeld bijna een uur per dag op TikTok.

De opmars van video-app TikTok zet flink door onder Nederlandse jongeren. Dat meldt GfK op basis van een nieuw onderzoek. De video-app van het Chinese techbedrijf Bytedance werd in oktober door 33 procent van de groep tussen 13 en 24 jaar gebruikt. Dat was in dezelfde maand in 2019 nog maar 10 procent. Het aantal minuten dat ze gemiddeld per dag besteden op TikTok verdubbelde en is nu 57 minuten per dag. 

Daarmee nadert TikTok wat betreft tijdsbesteding de koploper YouTube, goed voor 67 minuten per dag. Nederlandse jongeren brengen minder tijd door op Instagram (16 minuten per dag) en Snapchat (7 minuten per dag). Het maandbereik van Instagram onder Nederlandse jongeren nam afgelopen jaar nog wel toe: van 71 procent naar 87 procent. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De nieuwste gadgets uitgepakt: Bright haalt 400.000 volgers op TikTok

YouTube

YouTube blijft het meest gebruikte platform in de groep tussen 13 en 24 jaar met een online maandbereik van 96 procent in oktober 2020. Dat was in dezelfde maand vorig jaar 94 procent. Dit is overigens alleen YouTube-tijd op smartphones, tablets en computers. Het YouTube-gebruik op televisies wordt nog niet meegenomen in de cijfers. 

De tijd die jongeren op YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok besteden is opgeteld ongeveer gelijk aan hun televisiekijktijd, stelt GfK. Videoland steeg in maandbereik van 16 procent naar 21 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

TikTok krijgt meer opties voor ouderlijk toezicht

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van