Adverteren

YouTube past reclamebeleid aan: 'Kleine videomakers benadeeld'

19 november 2020 12:14 Aangepast: 19 november 2020 17:40

YouTube heeft een nieuw advertentiebeleid. Voor sommige video's van kleinere YouTubers worden reclamefilmpjes getoond, waarvan de opbrengsten niet met de YouTuber worden gedeeld.

Het nieuwe reclamebeleid gaat over reclames die voor of tussen video's van kleinere YouTubers worden getoond. Als die YouTubers te klein zijn om deel uit te maken van het YouTube-partnerprogramma, krijgen zij geen deel van de opbrengsten. Ook kunnen zij niet bepalen of zij reclames bij hun video willen tonen of niet.

Volgens YouTube gaat het om video's die voorheen maar in beperkte gevallen van reclames voorzien werden, bijvoorbeeld wanneer een rechthebbende er een copyrightclaim op had gedaan. De wijzigingen gelden per direct in de VS, en zullen tegen het einde van 2021 wereldwijd gelden.

Duizend abonnees

YouTube-makers kunnen pas lid worden van het partnerprogramma als zij meer dan 1000 abonnees hebben en hun video's in de afgelopen 12 maanden bij elkaar 4000 uur zijn bekeken. Wie meedoet aan het partnerprogramma, krijgt betaald voor reclames die te zien zijn voor of tijdens zijn video's. Ook kunnen partners ervoor kiezen om geen reclames te tonen.

YouTube houdt zelf een deel van de inkomsten, maar geeft naar eigen zeggen de meerderheid aan makers. Het precieze percentage deelt YouTube niet openbaar. Wel werd begin dit jaar voor het eerst de omzet van YouTube bekend: 15 miljard dollar in 2019.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit jaar geen YouTube Rewind-video: '2020 is te vreemd'

'Geld verdienen zonder te delen'

Op Twitter reageren YouTubers ontevreden over het nieuwe beleid. "YouTube gaat dus geld verdienen aan kleine kanalen zonder ze te betalen", klinkt één van de klachten. YouTube staat al jaren op gespannen voet met videomakers. Die voelen zich benadeeld: ze zorgen voor de video's waar YouTube reclames bij kan tonen, maar zien hun inkomsten soms sterk fluctueren.

Zo liepen eind 2016 en begin 2017 de reclame-inkomsten van YouTube plots sterk terug. Grote adverteerders pauzeerden hun reclames wegens ophef om misbruik van video's waar jonge kinderen in te zien waren. In 2018 maakte YouTube het moeilijker voor partners om geld te verdienen, toen de bekende YouTuber Logan Paul lachend poseerde met iemand die zich van het leven had beroofd.

Onvrede grote adverteerders

Ondertussen is er ook ontevredenheid bij de grote adverteerders. Die klaagden begin dit jaar dat zij meer controle willen over waar en hoe hun reclames worden geplaatst. Nu weten adverteerders niet altijd precies bij welke video's hun boodschappen worden getoond, en is het terugtrekken van die video's niet altijd eenvoudig.

Bright blok

Meer tech en gadgets bij Bright:

Volg ons op YouTube

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore