Interview

Apple Stores in coronatijd: geen rijen, wel 'nieuwe inzichten'

12 november 2020 16:05 Aangepast: 12 november 2020 16:06
Apple Store (ter illustratie) Beeld © Getty Images

Door de coronapandemie beleeft Apple een verkoopstart van nieuwe iPhones zonder lange rijen voor de winkels. Maar het bedrijf zegt veel te hebben geleerd van de noodgedwongen stap van fysiek naar online winkelen.

Dat vertelt Wendy Beckman, als directeur Retail verantwoordelijk voor onder meer de Europese Apple Stores, aan Bright. In andere jaren stonden er rijen voor de Apple Stores als er een nieuwe iPhone op de markt kwam. Nu zijn de winkels alleen op afspraak te bezoeken of tijdelijk gesloten. "We hebben snel veel meer digitaal moeten doen, en dat heeft ook mooie inzichten opgeleverd", zegt Beckman.

Zo wijst Beckman op de productpresentaties van Apple. In voorgaande jaren hield het bedrijf steevast grote evenementen waarbij bijvoorbeeld nieuwe iPhones en iPads op een podium werden onthuld. "Nu is gekozen voor een invulling die de producten veel beter laat zien", stelt Beckman.

Apple onthulde zijn producten dit jaar in meerdere losse evenementen, die vooraf waren opgenomen. Nieuwe producten werden uitgebreider gedemonstreerd en waren nauwkeuriger te zien. 

Apple zet ook meer in op online bestellingen van producten, met soms levering op dezelfde dag en ruimere retourtijden.

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook:

Review iPhone 12 Mini en 12 Pro Max: welke iPhone 12 moet je kopen?

'Blijvende verandering koopgedrag'

De drempel voor online bestellen is door de pandemie veel lager geworden, denkt Beckman. "Veel meer mensen hebben kennis gemaakt met online bestellen bij Apple, en dat is een blijvende verandering. We leren veel over de nieuwe verhouding tussen fysiek en digitaal winkelen."

Apple sloot aan het begin van de pandemie in veel landen zijn winkels, daarna bleef het bedrijf vaak strenger dan de lokale overheden opdroegen. In Nederland waren Apple Stores in de zomer bijvoorbeeld wel zonder afspraak te bezoeken, maar werd de temperatuur van elke klant gemeten, kreeg iedereen een mondkapje op en werd een afstand van twee meter gehanteerd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Apple onthult eerste Macs met zelf ontworpen chip

Express-loketten

"Dagelijks beoordelen we welke maatregelen we nemen, en of die strenger of minder streng worden. Dat doen we op basis van de lokale besmettingscijfers. Het beschermen van de gezondheid van onze medewerkers en klanten staat voorop", zegt Beckman.

Inmiddels heeft Apple in sommige van zijn winkels Express-loketten geplaatst. Daarbij staat het personeel achter glas, en kunnen klanten onbelemmerd producten afhalen, vragen stellen, producten bekijken of spullen ter reparatie inleveren. "Door winkels op die manier open te houden, blijven we het belangrijke menselijke contact met onze klanten houden", zegt Beckman.

De Express-loketten zijn beschikbaar in de Apple Store in Amsterdam en Den Haag. De Apple Store in Haarlem is kleiner, niet voorzien van een Express-loket en tot nader order gesloten. Klanten kunnen bij Nederlandse Apple Stores voorlopig alleen op afspraak langskomen.

Bright blok

Meer tech en gadgets bij Bright:

Volg ons op YouTube

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van