ICT-systeem overbelast

ICT-systeem GGD kon grote aantal contactonderzoekers niet aan

29 oktober 2020 12:24 Aangepast: 29 oktober 2020 13:35
Medewerkers van GGD Brabant Zuidoost nemen coronatests af op een tijdelijke locatie. Beeld © ANP

Te veel bron- en contactonderzoekers die tegelijk gebruikmaakten van hetzelfde programma voor hun werk. Daardoor ontstond woensdag een storing in de computersystemen van de regionale gezondheidsdiensten, zegt de overkoepelende organisatie GGD GHOR Nederland.

Door de storing kwamen de dagcijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag uren later dan gebruikelijk naar buiten. Het gaat volgens de GGD om een ander soort storing dan die van zaterdag.

Als iemand word getest op het coronavirus, komt de uitslag in de software CoronIT van de GGD'en te staan. Die gegevens gaan naar de bron- en contactonderzoekers, die mensen op de hoogte brengen van een positieve test. Zij vragen de mensen dan onder meer waar ze besmet zijn geraakt, met wie ze recent contact hebben gehad en of ze bijvoorbeeld in de zorg werken.

Die informatie komt in het programma HPZone te staan, en dat zijn de gegevens die naar het RIVM gaan. Het RIVM verzamelt de informatie en brengt de ruwe landelijke data naar buiten. Op basis daarvan berekenen diverse nieuwsmedia hoeveel positieve tests, ziekenhuisopnames en sterfgevallen per etmaal zijn geregistreerd.

Traag door drukte

Per dag maken gemiddeld ongeveer 4000 bron- en contactonderzoekers gebruik van HPZone, legt GGD GHOR Nederland uit. Dat aantal neemt toe omdat het aantal positieve tests de laatste tijd fors is gestegen. Door die vele gebruikers werd het systeem woensdag traag.

Het programma is in de nacht van woensdag op donderdag geüpdatet en de problemen zijn volgens de GGD-koepel momenteel verholpen. "Daarnaast werken we aan het robuuster maken van het systeem, zodat nog meer onderzoekers gebruik kunnen maken van het systeem."

Koppeling weggevallen

De storing van zaterdag ontstond volgens de GGD toen de verbinding tussen het eerste programma (CoronIT) en het tweede programma (HPZone) wegviel. Daardoor kregen de onderzoekers geen nieuwe opdrachten om mensen te bellen. "Normaal gesproken merk je dat direct, maar als het zo druk is als nu duurt het een paar uur voor de eerste persoon aan de bel trekt en zegt: ik heb geen werkvoorraad meer."

GGD GHOR Nederland voegt eraan toe dat de huidige coronadrukte "niet het juiste moment is om mensen vrij te maken om een nieuw computersysteem op te tuigen".

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CoronaMelder waarschuwt soms na 'contact' op meters afstand

Cijfers

Het RIVM kreeg tussen dinsdagochtend en woensdagochtend 8123 meldingen van positieve tests. Dat was aanzienlijk minder dan de drie dagen ervoor, toen het aantal nieuwe gevallen boven de 10.000 uitkwam.

Hoeveel meldingen door de beide storingen zijn gemist, is niet bekend, en daarom is uit de cijfers niet af te leiden of het aantal positieve tests begint te dalen of juist verder oploopt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Al 14.000 mensen gaven via CoronaMelder aan dat ze besmet zijn

Bright Nieuwsbrief

Maak kans op draadloze oordoppen: Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore