Een 'groene' gele auto

Deze auto is gemaakt van afval: 'We maken duurzaamheid sexy'

08 oktober 2020 15:35 Aangepast: 08 oktober 2020 15:42
Beeld © Bart van Overbeeke

De auto Luca is felgeel maar ook heel 'groen'. De elektrische sportwagen gemaakt door studenten van de Technische Universiteit Eindhoven bestaat deels uit afval.

Het team van de TU/e onthulde vandaag de elektrische concept-auto Luca, die voor een belangrijk deel uit afval bestaat. En daarbij gaat het niet alleen om gerecyclede materialen. "Het is ook afval wat op de grote hopen belandt", zegt projectmanager Lisa van Etten. "We hebben er bijvoorbeeld plastic uit de oceaan in verwerkt. Natuurlijk hebben we ook bepaalde onderdelen van gerecycled afval. Het is een combinatie."

Vlas

Sommige autofabrikanten werken al met gerecyclede materialen. Zo verwerkt Audi PET-flessen in de bekleding van de nieuwe A3 en maakte Fisker matten van visnetten. Maar het team achter Luca gaat veel verder. Het onderstel van de Luca is gemaakt van vlas en plasticafval. "Vlas heeft vezels die stevig genoeg zijn om een chassis van te maken. Naast het interieur gebruiken we het voor structurele delen van de auto, wat je nog niet ziet bij anderen", zegt Van Etten.

De carrosserie, het interieur en de ruiten zijn opgebouwd uit onder andere PET-flessen, huishoudelijk afval en het soort hard plastic dat in speelgoed of keukenproducten zit. De gele lak is een gekleurde folie, die ook makkelijk in zijn geheel is te verwijderen.

Licht maar niet erg snel

De auto heeft het ontwerp van een sportwagen en biedt plek aan twee personen, maar hard gaat hij niet. De maximumsnelheid is 90 km/u.

De accupakketten wegen bij elkaar maar 60 kilo, wat bij normale elektrische auto's honderden kilo's is. De actieradius is 220 kilometer. De accu's moeten makkelijk verwisselbaar zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Subsidieloket nieuwe elektrische auto sluit: 'We zijn verbijsterd'

Laten zien dat het kan

De studenten moeten nog een kenteken aanvragen voor Luca. De auto is niet bedoeld om binnenkort in productie te gaan, zegt Van Etten. "Ik denk niet op korte termijn. Binnen vijf jaar zeker nog niet."

Het prototype dient vooral als een voorbeeld van wat er mogelijk is met afval. "We willen duurzaamheid sexy maken met een mooie auto. We willen laten zien dat er nog veel meer mogelijk is met andere materialen dan de standaardmaterialen die er nu zijn. En niet alleen voor de autoindustrie, maar ook voor andere industrieën." 

Ze hoopt dat andere fabrikanten ooit op grote schaal afval gaan gebruiken in hun voertuigen. "Wij hebben laten zien dat het kan." 

Bright blok

Volg Bright voor meer tech:​​

Kijk onze video's

Volg ons op Instagram, Twitter en Facebook

En luister de podcast

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van