Bestrijding corona-nepnieuws

EU: beter zien hoe techreuzen nepnieuws over corona bestrijden

07 oktober 2020 20:02 Aangepast: 07 oktober 2020 21:23
Beeld ter illustratie. Beeld © Getty

Grote techbedrijven laten nog te weinig zien of en hoe ze nepnieuws en misleidende informatie over de coronapandemie bestrijden, vindt de Europese Commissie. Google, Facebook, Twitter en soortgelijke internetreuzen zijn wel "op de goede weg".

Google blokkeerde of verwijderde van januari tot augustus meer dan 82,5 miljoen advertenties die een link hadden met het coronavirus, somt de commissie op in een nieuw tussenrapport. Ook greep het Amerikaanse bedrijf in bij ruim 1700 websites over de epidemie.

Facebook en Twitter

Facebook plaatste in juli en augustus steeds meer dan 4 miljoen waarschuwingen voor desinformatie na factchecks over Covid-19. En Twitter onderschepte in augustus 949 opgekochte reclametweets over corona die niet door de beugel konden, verwijderde nog eens 4000 gewone tweets en trad op tegen 2,5 miljoen accounts.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Google pakt verspreiders nepnieuws coronavirus aan

Broodjeaapverhalen

Brussel heeft grote zorgen over broodjeaapverhalen en kwaadaardige misleidende informatie op internet. Die kunnen de strijd tegen het virus hinderen. Maar internetbedrijven worstelen vaak met het filteren van berichten, foto's, filmpjes en ander materiaal dat gebruikers plaatsen. Ze zijn beducht voor de beschuldiging dat ze de vrijheid van meningsuiting inperken.

De bedrijven doen het steeds beter, oordeelt de commissie. Maar de cijfers moeten nog "vollediger, gerichter en gedetailleerder", zodat Brussel kan zien of hun aanpak werkt en ze daarop kan afrekenen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Aantal QAnon-volgelingen neemt toe, en dus ook de zorgen over de complottheorie

Bright Nieuwsbrief

Maak kans op draadloze oordoppen: Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van