Van onze partner Defensie

Als je werkt op een onderzeeboot heb je altijd een goed verhaal

22 september 2020 14:21 Aangepast: 24 september 2020 15:16
Zr.Ms. Bruinvis tijdens oefening in 2015

Je collega’s worden vrienden, je bent volledig op elkaar aangewezen en je ziet nog eens wat van de wereld. Oudste officier Roan Dijkstra en Systeem verantwoordelijk officier Pim Steemers van de Onderzeedienst leggen uit waarom zij de mooiste baan van de wereld hebben. 

“De Nederlandse onderzeedienst vormt een hechte en bijzondere club”, zegt oudste officier Roan Dijkstra. Hij staat direct onder de commandant en is verantwoordelijk voor de voorbereiding, logistiek en planning. “Ik zorg ervoor dat er bijvoorbeeld genoeg eten meegaat. Maar ook dat we voldoende torpedo’s aan boord hebben.’ 

Bijzonder werk 

De vier onderzeeboten van de Nederlandse Marine worden varende gehouden door ruim 200 mannen en (enkele) vrouwen. Over doel en bestemming van de reizen die ze maken, laat Dijkstra vanwege veiligheidsoverwegingen weinig los. Maar hij wil samen met collega Pim Steemers wél vertellen wat er nou zo bijzonder is aan het werk onder water. 

Dijkstra zegt dat het een totaal andere wereld is, waar je als submariner bij de Onderzeedienst terecht komt. Onder water gelden specifieke regels over hoe je met elkaar omgaat. “Je bent in de metalen buis volkomen op elkaar aangewezen. Dat betekent dat je voor elkaar instaat. Een goede sfeer is essentieel. Onderlinge irritaties moet je zo snel mogelijk uitspreken en oplossen.”

Alles samendoen 

Voor je lid wordt van de grote onderzeebootfamilie doorloop je eerst een opleiding van anderhalf jaar. Daarin leren aanstormende bemanningsleden niet alleen hoe alles aan boord werkt, ze krijgen ook psychologische tests en fysiek onderzoek. Steemers: “Je moet bijvoorbeeld over goede longen beschikken. Het leven aan boord vraagt wel wat van je.”

Steemers is verantwoordelijk voor de sensoren, wapensystemen en communicatie: SeWaCo in marine jargon. Een belangrijke functie die zorgt voor de veiligheid en verdediging, al is Steemers de eerste om zijn rol te relativeren: “In een onderzeeboot doe je alles samen. We leren constant van elkaar zodat we in ieder geval de basistaken van elkaar over kunnen nemen. Stel je voor dat ergens een zoutwaterlek is: dan wil je niet wachten tot je degene gevonden hebt die weet hoe dat lek gedicht moet worden.”

Informatie verzamelen 

Steemers typeert het werk bij de onderzeedienst als helder en duidelijk, met soms spannende en dan weer wat minder opwindende periodes. Als ze bijvoorbeeld in de buurt van de tegenstander komen, moet iedereen muisstil blijven zitten. Er wordt zacht gepraat en er mag niet worden rondgelopen. Ieder geluidje kan de aanwezigheid van de Nederlandse onderzeeboot verraden. Op andere momenten scheren ze vlak langs een buitenlandse kustlijn om informatie te verzamelen. De crew werkt in vaste shifts, zes uur op, zes uur af. Steemers: “Het is heel afwisselend. Dit is letterlijk het tegenovergestelde van een negen-tot-vijfbaan.”

Een belangrijk onderdeel, ook als je aan wal bent, is dat de leden van de Onderzeedienst doorlopend leren. Dat kan zowel technisch zijn, als het gaat om het onderhoud en de bediening van wapensystemen, als op het gebied van veiligheid. Wie een bepaald niveau bereikt, krijgt daarvoor een erkenning in de vorm van een insigne, de felbegeerde Flipper. Dijkstra: “Dat betekent dat je de onderzeeboot echt van binnen en van buiten kent. En het toont aan dat je over doorzettingsvermogen beschikt.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kijk live mee op een onderzeeboot

Geen appjes 

Tijdens de ‘reizen’ zoals de missies worden genoemd, is de crew een week tot enkele maanden onderweg. Tijdens zo’n reis doen ze vaak meerdere buitenlandse havens aan waar de crew aan wal gaat om uit te waaien. Overnachten gebeurt dan in hotels. De wat oudere en meer ervaren leden nemen de jonkies op sleeptouw. Dijkstra: “Je ziet wat van de wereld en bij thuiskomst heb je een legendarisch verhaal te vertellen.”

Wat werken bij de Onderzeedienst zeker in deze tijden ook echt anders maakt, is dat je vaak lange tijd verstoken bent van welke communicatie dan ook. Geen Whatsapp of Instagram. Alleen als de boot even boven water komt kan er soms via de satelliet contact met het thuisfront gemaakt worden. Maar de rest van de tijd is het checken van appjes en socials er niet bij.  

Enorm gefocust 

Steemers: “Het gekke is dat je al die afleiding totaal niet mist. Als we op missie zijn dan is iedereen maar met één ding bezig: het gezamenlijke doel bereiken en reageren op onverwachte ontwikkelingen.” Hij noemt die helderheid heel prettig. “Het zorgt ervoor dat je met z’n allen enorm gefocust bezig bent.”

Dijkstra: “Als mensen op een verjaardagsfeestje horen dat je op een onderzeeboot werkt, worden ze vaak heel nieuwsgierig. Of we ook patrijspoorten hebben, willen ze dan weten.” Helaas, de onderzeeboten van de Walrusklasse hebben geen raampjes waarmee je van het onderzeese leven kunt genieten. Dijkstra: “Dat zou ook weinig zin hebben. Op de diepte waar wij zitten is het veel te donker om iets te zien.” 

Werken op een onderzeeboot iets voor jou? Meld je aan voor het online event Onderzeedienst Live op donderdag 1 oktober. En houd de social kanalen van Bright in de gaten voor meer informatie en sneak peeks.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van