Bright Duurtest

Duurtest Peugeot e-208: kennismaking

21 september 2020 11:01 Aangepast: 21 september 2020 11:37

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt deze maand in de elektrische Peugeot 208. Een van de drie elektrische auto's van het PSA-concern. Over 4 weken weten we het antwoord op de vraag: is hij de 5000 euro extra op de prijs van de Opel Corsa-E waard?

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Op papier lijkt het een uitgemaakte zaak. Van de drie elektrische auto's uit het PSA-concern is de Opel Corsa-E (30.499 euro) de goedkoopste en daarmee de aantrekkelijkste. De Peugeot kost 36.250 euro en de DS Crossback E-Tense is de duurste van het stel: 43.190 euro.

Waar dat prijsverschil in zit, is in eerste instantie niet heel duidelijk. Bij een elektrische auto kijk je eerst naar accu en actieradius en die zijn bij de Peugeot en Opel exact gelijk. 50 kWu aan accu voor 275 kilometer reëel bereik (volgens EV Database). Laden gaat bij beide auto's met 100 kW bij de snellader en 11 kW bij een gewoon paaltje. Acceleratie dan? Nee, beide 8,1 seconde naar de 100 en 150 kilometer per uur topsnelheid. 

Het onderscheid zit hem in drie dingen: het ontwerp, het infotainmentsysteem en de opties. Van die drie is de eerste het belangrijkste. In opties ontlopen de auto's elkaar weinig en het infotainmentsyteem heeft in onze 208 een fraaier scherm achter het stuurwiel, met vette 3 dimensionale graphics, maar functioneel lijkt het allemaal sterk op elkaar, met bijvoorbeeld TomTom als navigatiesysteem en standaard Apple CarPlay.

Onze auto is een helemaal standaard Allure Premiere met als enige optie dat kekke blauwe kleurtje van 780 euro. Daarop zit automatisch remmen om een ongeluk te voorkomen, donker getinte achterruiten, DAB+, slimme led koplampen, 10" touchscreen, draadloos laden van je telefoon achter een heel slim verzonnen luikje, instappen en starten zonder de sleutel uit je broekzak te hoeven halen en verwarmbare voorstoelen.

Er is een iets goedkopere versie: de Active voor 34900 euro, maar die mist onder andere de verwarmbare voorstoelen, de instapverlichting en de draadloze telefoonlader. Die 1500 euro extra lijkt me dus een goeie investering.

De komende weken testen we de elektrische 208 op rijplezier en bruikbaarheid. Heb je vragen? Stel ze via FacebookTwitter of Instagram

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Bright blok

Meer tech en gadgets bij Bright:

Volg ons op YouTube

Instagram en TikTok

Chat mee op Discord

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore