Bright Duurtest

Duurtest Ford Kuga Plug-in: valse start

07 september 2020 12:46 Aangepast: 07 september 2020 12:46

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt deze weken in de Ford Kuga plug-in hybride. Inmiddels is de Kuga gearriveerd, weer vertrokken en vervangen door een andere, waar we inmiddels de stekker niet meer in mogen stoppen. Het verhaal van een heerlijke auto met een moeilijke jeugd.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

De Ford Kuga Plug-in hybride is een flinke SUV vol met technologie. De auto die wij rijden kan zelf tussen de lijntjes blijven, afstand houden tot de voorganger, je bips verwarmen, volledig elektrisch rijden, noem maar op. En net als elke Ford van de afgelopen jaren vonden we het een fijn rijdende auto, met gemakkelijk te gebruiken tech en slimme features.

Maar toen, na twee dagen, wilde de auto plots niet meer vooruit of achteruit. Sterker nog, we kwamen in een soort 'poltergeist'-setting terecht. Het fraaie TFT-scherm achter het stuur vertoonde elke mogelijke foutmelding die de auto te bieden had. Trapte ik op de rem dan knipperde het scherm en aan of uit wilde de auto niet meer. Ford Assistance (lees: Wegenwacht) erbij gehaald en die kon ook niet zoveel beginnen.

Nadat de auto was weggesleept, met vier wielen van de grond omdat de auto een elektronische parkeerrem heeft, werd hij grondig onderzocht. Er bleek kortsluiting in de 12 volt accu te zitten, waardoor de hele auto op hol sloeg.

Zelfs de Wegenwacht kon de Kuga niet reanimeren Zelfs de Wegenwacht kon de Kuga niet reanimeren
1,2 op 100. En het kan nog zuiniger. 1,2 op 100. En het kan nog zuiniger.

Twee dagen daarna stond een nieuwe Kuga op de stoep en die heeft ons nog niet laten staan. De auto heeft een accu waarmee je zo'n 60 kilometer elektrisch kunt rijden. Ik moet elke dag 80 kilometer rijden om kind 2 naar school te brengen en weer op te halen. Met tussentijds laden kan ik dat volledig elektrisch doen.

Daar moet ik de Kuga wel toe dwingen. Uit zichzelf heeft hij de neiging om sommige stukjes met de benzinemotor te doen. Hij kan niet (zoals andere Fords wel kunnen) met behulp van de navigatie bedenken dat hij de accu helemaal leeg mag trekken op dat stukje. Ik kan hem zelf wel dwingen om volledig elektrisch te rijden en dan valt het verbruik behoorlijk naar beneden. Inmiddels zit ik op 1,2 liter per 100 kilometer. En dat had 0 liter per 100 kilometer kunnen zijn als ik die knop iets eerder had ontdekt. Voor een plug-in hybride is dit accuformaat in mijn gebruiksscenario echt ideaal. 

Maar toen kwam er een telefoontje: of ik hem niet meer wil opladen aan de stekker en niet volledig elektrisch wil rijden. Want de Kuga gaat wederom terug naar de garage voor een terugroepactie. Dat is voor ons een klein beetje vervelend, maar als je hem net gekocht hebt, is dat pas echt irritant. Ford geeft de eigenaren als tegemoetkoming gratis en voor niets 5 jaar extra garantie. In de hoop dat je die niet nodig hebt. 

Nu was dit al een van de gekste Bright-duurtests tot nog toe, maar de vervangende auto werd gebracht door een chauffeur (van een extern bedrijf) die niet wist hoe de auto op slot moest. Hij had namelijk geen sleutel gekregen. Na het nodige zoekwerk vonden we de sleutel: hij had van Amsterdam naar Noord-Groningen op de ruitenwisser gelegen.

Ja, de sleutel heeft 200 km op de ruitenwisser gelegen Ja, de sleutel heeft 200 km op de ruitenwisser gelegen

Volgende week lees je de conclusie over deze plug-in hybride van Ford. Is deze Kuga een goede tussenstap van benzine naar volledig elektrisch? 

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duurtest Ford Puma: klein maar fijn?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore