Privacy

Facebook klaagt: privacymaatregel Apple kost ons veel geld

26 augustus 2020 19:59 Aangepast: 26 augustus 2020 21:27

Facebook zit in zijn maag met de aanstaande update van het iPhone-besturingssysteem van Apple, iOS 14. Het bedrijf vreest lagere inkomsten doordat Apple de privacy van gebruikers beter gaat beschermen.

Apple wil in het nieuwe iOS 14 voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Daarvoor moet expliciet toestemming worden gevraagd. Facebook gebruikt juist deze unieke apparaatidentificatie (IDFA) om reclames te personaliseren.

Facebook vreest dat de inkomsten bij de tak Audience Network, dat zich richt op gerichte advertenties bij onder meer ontwikkelaars, door de aanpassingen tot wel 50 procent lager kunnen uitvallen, schrijft Bloomberg. Het is niet bekend hoeveel van de totale advertentie-inkomsten van dit onderdeel komt.

Gevolgen voor uitgevers en appmakers

Facebook wordt door de aanpassing mogelijk gedwongen om helemaal te stoppen met de ontwikkeling van Audience Network voor iOS 14, aldus het bedrijf. Volgens Facebook worden met name ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen geraakt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

iOS 14 bevat al aanpassingen voor kleine versie iPhone 12

Update in het najaar

Apple kondigde iOS 14 in juni aan. Het bedrijf biedt gebruikers al een publieke testversie van het systeem aan.

Naar verwachting verschijnt iOS 14 dit najaar, rond de aankondiging van de iPhone 12.

Bright blok

Meer tech en gadgets bij Bright:

Volg ons op YouTube

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van