Locatiegerichte reclame

Digitale reclameborden gaan locatietracking inzetten

12 augustus 2020 11:44 Aangepast: 12 augustus 2020 11:50

De digitale reclameborden van Clear Channel gaan in Europa binnenkort locatiegegevens gebruiken om specifiekere advertenties te tonen.

Dat heeft het bedrijf deze week bekendgemaakt. De locatiegebonden advertenties worden eerst getest in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Zweden, waarna ze in de komende twee jaar geleidelijk in andere Europese landen worden ingezet. Het bedrijf is ook in Nederland actief.

Clear Channel gaat locatiegegevens van andere bedrijven inkopen om te zien wat voor mensen er in de buurt van bepaalde reclamezuilen komen. Is een locatie populair onder jongeren, dan worden daar advertenties voor deze groep getoond. De gegevens in kwestie zouden worden geanonimiseerd, zodat persoonsgerichte informatie niet af te leiden is.

Privacy

Van locatietracking door de reclameborden zelf lijkt nog geen sprake te zijn. Dat is ook lastig zonder de Europese privacyregels te overtreden: de digitale borden mogen niet zomaar de locatie van passanten vastleggen zonder vooraf expliciet toestemming te vragen.

In 2017 werden honderd reclameborden van Exterion Media in Nederland nog voorzien van camera's, om te zien hoe lang mensen naar een advertentie keken en hoeveel mensen passeerden. Die borden stonden onder andere bij NS-stations. Het leidde tot privacyklachten van reizigers, waarna de camera's alsnog werden uitgeschakeld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De corona-app: hoe het werkt, en hoe het met je privacy zit

Bright blok

Meer nieuws en reviews van Bright:

Volg ons op YouTube

Facebook en Twitter

Instagram en TikTok

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore