Elektrische auto's

Getest: elektrische Mini biedt 'de meeste lol per euro'

29 juli 2020 07:30 Aangepast: 29 juli 2020 09:44

Na een maand rijden met de elektrische Mini is er volgens Bright-autotester Rutger Middendorp maar één conclusie mogelijk. Dit is een echte Mini, maar dan elektrisch.

Bright-autotester Rutger Middendorp maakte in januari al kennis met de elektrische Mini. Onder de zon van Miami, op kaarsrechte wegen, langs de oceaan. Maar hoe is het om met deze auto te leven als je er de kinderen mee naar de sport moet brengen? Of naar oma, die 60 kilometer verderop woont, of als je de weekendboodschappen achterin moet gooien. De korte conclusie is dat de elektrische Mini vooral een Mini is. En dat is voor de één een aanbeveling en voor de ander niet. 

Rijk uitgerust

Zou je een reguliere Mini nooit overwegen omdat hij te weinig ruimte biedt voor zijn prijs, dan kun je nu ophouden met lezen. Voor de elektrische Mini geldt precies hetzelfde. Voor wie al een Mini rijdt of overweegt ziet het er heel anders uit. Je krijgt namelijk voor het geld van een Cooper S op benzine dezelfde prestaties, maar dan elektrisch. Standaard is de elektrische Mini ook nog eens rijk uitgerust. Mini heeft er dus voor gekozen om een bestaande auto te elektrificeren zonder dat er een flink extra bedrag bij moet. Vergelijk de reguliere Golf met de e-Golf bijvoorbeeld en je hebt twee totaal verschillende prijsplaatjes.  

Actieradius is klein

De enige extra beperking van de Mini Electric ten opzichte van de benzineversie is de actieradius. Die is voor 2020 wat beperkt met rond de 185 kilometer gemiddeld. Snelladen gaat met 49 kW maximaal, dat is ook de nieuwe ondergrens. Maar als tweede auto moet dat geen enkel probleem zijn. Je kunt er prima Groningen - Amsterdam mee doen als je tijd hebt voor een kop koffie onderweg. 

Is de elektrische Mini daarmee een aanrader? Voor de Mini-liefhebber wél. Want meer nog dan de benzine-Mini is het een feestje om er bochtige weggetjes mee te rijden. Zodra je gewend bent geraakt aan de regeneratie kun je met 1 pedaal accelereren en afremmen, waardoor je nog sneller kunt reageren.

Bekijk onze review en laat een reactie achter.

Kijk ook: Bright-cursus elektrisch rijden.

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook

Getest: elektrische Opel Corsa E is van binnen een Peugeot

Bright blok

Meer tech en gadgets? Volg Bright op:

YouTube

Facebook, Twitter of Instagram

Ontvang de Bright Daily

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore