Privacy

Google herhaalt belofte: data Fitbit niet voor reclames gebruiken

14 juli 2020 12:46 Aangepast: 14 juli 2020 13:16
Beeld © GettyImages

Google belooft de data van de sportgadgets van Fitbit na de overname van het bedrijf niet te gebruiken voor advertentiedoeleinden.

Alphabet, het moederbedrijf van Google, wil Fitbit voor 2,1 miljard dollar overnemen, maar de Europese Commissie is ruim 8 maanden na de aankondiging van die deal nog altijd niet akkoord. 

Google zegt tegen Reuters dat "de deal om de apparaten gaat, en niet om de data". Een vergelijkbare belofte werd in november bij de aankondiging ook al gedaan.

Google zegt met de Europese Commissie samen te willen werken aan "een aanpak die de verwachtingen waarborgt dat Fitbit-gegevens niet zullen worden gebruikt voor reclame". Brussel eist volgens Reuters een formele belofte van Google over datagebruik, omdat het anders een langer mededingingsonderzoek naar de overname van Fitbit zou willen starten.

Privacy

Fitbit is een van de bekendste fabrikanten van draagbare gadgets, die allerlei gegevens over je gezondheid bijhouden. Zo kunnen fitnessfanaten met de producten hun hartslag, het aantal gezette stappen of de hoeveelheid verbrande calorieën controleren.

Naast de Europese Commissie maken ook privacyexperts zich zorgen over de overname. Google zou hiermee nog meer macht krijgen binnen de advertentiemarkt en de privacy van consumenten zou daarbij in het geding komen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Overname Fitbit door Google-moeder gevaar voor privacy'

Concurrentie

De Europese Commissie onderzoekt ook bij concurrenten van Google en Fitbit of er legitieme bezwaren zijn tegen de overname.

Met de overname wil Google de concurrentie aangaan met marktleider Apple en andere grote spelers zoals Samsung, Huawei en Xiaomi.

Bright blok

Meer tech en gadgets bij Bright:

Volg ons op YouTube

Twitter en Facebook

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore