Elektrische auto's

'Verbeter brandveiligheid parkeergarages met elektrische auto's'

09 juli 2020 12:22 Aangepast: 09 juli 2020 15:54

Bouw muren tussen elektrische auto's, plaats laadpalen op strategische plekken en zorg voor voldoende koelwatercapaciteit. Die aanbevelingen doet het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) over de brandveiligheid rond elektrische auto's in parkeergarages.

Het IFV publiceerde donderdag een rapport over de veiligheidsrisico's van elektrische auto's in parkeergarages. Een brand in een elektrische auto is namelijk lastig te blussen en kan vaak opnieuw oplaaien. In parkeergarages kan dat leiden tot brandgevaarlijke situaties, waarbij het voor de brandweer lastig is om veilig en effectief op te treden.

Er bestaan nog geen richtlijnen of regelgeving waaraan parkeergarages wat betreft elektrische voertuigen moeten voldoen. Toch kunnen garages volgens het IFV maatregelen nemen die de brandveiligheid verbetert.

'Laadpunten niet te dicht bij ventilatie'

Zo moet onder meer bij de ingang van de parkeergarage duidelijk zijn waar de elektrische voertuigen te vinden zijn, en moet er een plan zijn over hoe een gebluste elektrische auto naar buiten kan worden verplaatst. De laadplekken kunnen beter niet dichtbij de ventilatie worden gezet, zodat giftige verbrandingslucht bij brand niet verspreid worden.

De garage zou er daarnaast goed aan doen een voorziening te installeren waarmee bij een brand in één handeling alle laadpalen kunnen worden uitgeschakeld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zorgen over laden elektrische auto in ondergrondse parkeergarage

In- en uitritten

Ook raadt het instituut aan elektrische auto's zoveel mogelijk dicht bij de in- en uitritten van de garage te plaatsen, zoveel mogelijk op straatniveau, of de auto's juist op de laagst gelegen vloer van de garage te parkeren.

"De aanbevelingen die we doen, zijn niet 'one size fits all'", zegt expert Nils Rosmuller van het instituut. "Elk soort parkeergarage is anders en vraagt om maatwerk." Het rapport oppert ook als mogelijkheid in parkeergarages helemaal geen elektrisch aangedreven voertuigen te laden of te parkeren.

Wachten op regelgeving

"Deze maatregelen geven goede handvatten en daar zijn we blij mee", zegt Esther Lieben van Brandweer Nederland. "Dat laat onverlet dat we nog regelgeving missen. De technologische ontwikkelingen lopen voor op de wet- en regelgeving en daarom is deze publicatie erg waardevol."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tientallen auto's beschadigd in parkeergarage na brand elektrische wagen

Het IFV spoort de auto-industrie aan om nog meer werk te maken van veilige batterijen in personenvoertuigen. Volgens DOET, de branchevereniging voor elektrische mobiliteit, ontstaat er echter vrijwel nooit brand door problemen in de auto zelf, zoals de accu. Het grootste probleem zijn de gebruikte kabels.

Granny-kabels

"Er zijn gevallen bekend van branden die mogelijk zijn ontstaan als gevolg van het gebruik van een zogenaamde granny-kabel", aldus DOET. " Deze granny-kabels belasten een ‘huis-tuin-en-keuken’ stopcontact met stroomsterktes van tussen de 8 en 13 Ampère. Dit gebeurt dan vaak vele uren achter elkaar, en veel van deze stopcontacten zijn hier niet voor geschikt. Kabels kunnen te dun zijn waardoor er brand kan ontstaan."

DOET heeft deze week ook een reeks aanbevelingen gepubliceerd over veilig opladen van elektrische auto’s in parkeergarages.

Bright blok

Meer tech en gadgets? Volg Bright op:

YouTube

Facebook, Twitter of Instagram

Ontvang de Bright Daily

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore