Facebook

Facebook belooft haatberichten sneller te verwijderen

08 juli 2020 01:23 Aangepast: 08 juli 2020 01:38
Sheryl Sandberg, COO van Facebook Beeld © ANP/EPA

Facebook belooft haatdragende berichten sneller te gaan verwijderen. "We werken hard om ons beleid met steeds grotere precisie en snelheid te handhaven."

Volgens operationeel directeur Sheryl Sandberg doet het bedrijf dat "niet om financiële redenen of om druk van adverteerders, maar omdat het juist is om te doen".

Sandberg stelt in een verklaring dat Facebook al langer een duidelijk beleid heeft tegen haat. Ook heeft het bedrijf volgens haar veel geld geïnvesteerd in technologie met kunstmatige intelligentie. Daarmee kunnen haatberichten op grote schaal worden verwijderd.

"We hebben in de loop van de jaren vooruitgang geboekt, maar dit werk is nooit af en we weten wat een grote verantwoordelijkheid Facebook heeft om beter te worden in het vinden en verwijderen van haatdragende inhoud."

Miniatuurvoorbeeld
Luister ook:

Reclameboycot Facebook: heeft dat wel zin?

Kritiek

Facebook kreeg de afgelopen weken veel kritiek, omdat het te weinig zou doen om haatzaaien, racisme en nepnieuws op de platforms te bestrijden. Sandberg sprak dinsdag samen met topman Mark Zuckerberg ook met met burgerrechtenorganisaties hierover. "Hoewel we niet elke wijziging aanbrengen waar ze om vragen, zullen we binnenkort meer van hun voorstellen in de praktijk brengen." Om welke aanpassingen het precies gaat, is nog niet duidelijk.

Een van de burgerrechtenorganisaties leek na afloop niet erg onder de indruk. "Facebook benaderde onze bijeenkomst vandaag alsof het niets meer was dan een pr-oefening", zo reageerde een bestuurder van Free Press. Volgens haar kwam het bedrijf tijdens de ontmoeting met weinig nieuws. Ook zou Facebook zich niet willen binden aan heldere deadlines om bepaalde zaken snel geregeld te krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Facebook treedt strenger op tegen racistische reclames

Oproepen geweld

Facebook moest het van alle socialmediabedrijven het meest ontgelden bij organisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd en roepen op tot een boycot van het bedrijf.

De protesten tegen racisme in de Verenigde Staten maar ook in Europa laaiden de voorbije weken op, naar aanleiding van de dood van een zwarte arrestant door politiegeweld in de VS.

Advertentie-boycot

Een steeds grotere groep bedrijven en merken kondigde aan voorlopig niet meer te adverteren op Facebook of dochteronderneming Instagram. Onder andere het Brits-Nederlandse Unilever, Coca-Cola, Starbucks en Pepsico gingen tot zo'n boycot over.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zuckerberg: 'Facebook verandert niet na grote boycot'

Bright blok

Meer tech en gadgets? Volg Bright op:

YouTube

Facebook, Twitter of Instagram

Ontvang de Bright Daily

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore