Ga naar de inhoud
Advertenties

Zuckerberg: 'Facebook verandert niet na grote boycot'

Beeld © Getty

Facebook-CEO Mark Zuckerberg zegt niet bereid te zijn het bedrijf te veranderen, nadat tientallen adverteerders zich terugtrokken bij een grootschalige boycot.

Dat blijkt uit een transcriptie van een intern bedrijfsgesprek in handen van The Information. "We gaan ons beleid of onze aanpak niet wijzigen omdat een klein deel van onze omzet wordt bedreigd", aldus de topman.

Adverteerders trokken zich de afgelopen dagen op grote schaal terug, omdat Facebook niet hard genoeg zou optreden tegen racistische en haatdragende advertenties. Onder andere Unilever, Coca-Cola en Starbucks plaatsten daarom geen reclames meer.

De uitspraak van Zuckerberg werd gemaakt op dezelfde dag dat hij juist wel bereid leek te zijn om het Facebook-beleid te veranderen. De topman beloofde afgelopen vrijdag om voortaan harder op te treden tegen racistische reclames. 

'Adverteerders komen terug'

Zuckerberg zei intern dat alle boycottende adverteerders op termijn weer naar het platform zullen terugkeren. Daarom is er volgens hem geen grote reden tot zorg. De topman vermoedt bovendien dat de reputatieschade groter is dan het omzetverlies.

De mensenrechtenorganisaties achter de boycot zijn tot dusverre nog niet tevreden met het resultaat. Er wordt gevreesd dat Facebook's belofte strenger op te treden slechts een mager excuus is.

Bright blok

Meer tech bij Bright:

Luister onze podcast

Kijk onze video's

Volg ons op Facebook, Instagram en Twitter