'Klimaat van angst'

Reclame Nederlands fietsmerk VanMoof verboden op Franse tv

30 juni 2020 14:58 Aangepast: 30 juni 2020 16:21
Beeld © ANP

De nieuwe reclame van de Nederlandse e-bikemaker VanMoof mag niet meer uitgezonden worden op de Franse tv. Het spotje zou volgens de Franse reclamewaakhond 'een klimaat van angst' veroorzaken.

Het gaat om een reclame van 45 seconden waarin een glanzende sportauto te zien is, waarop beelden van files, mensenmassa’s en auto-ongelukken reflecteren.

De auto smelt, daarna volgt een slogan: time to ride the future. Het alternatief voor al deze auto-ellende is de fiets. En dan het liefst een e-bike van VanMoof, hoopt de fietsfabrikant.

Maar juist met die beelden brengt VanMoof de autoindustrie te veel in diskrediet, vindt de Franse tegenhanger van de Reclame Code Commissie.

De beelden geven de auto-industrie een slechte naam en veroorzaken volgens ARPP een ‘angstklimaat’. En dus mag de video niet worden uitgezonden op tv.

VanMoof kreeg afgelopen week een brief van de ARPP op de mat, waarin zij dat te horen kregen. 

Van Moof past reclame niet aan

"We stippen een discussie aan en zitten op het randje. Maar we hebben totaal niet het gevoel dat we over die rand heen gaan bij deze reclame", zegt medeoprichter en ceo Taco Carlier. 

Om gedoe met de auto-industrie te voorkomen, gebruikt VanMoof beelden van een anonieme auto met elementen van veel verschillende sportauto’s. Zodat fabrikanten daar niet over zouden kunnen struikelen. 

Maar beelden of de reclame veranderen voor groen licht in Frankrijk, daar denkt Carlier niet aan. "We gaan hem niet aanpassen, dat zeker niet."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

VanMoof haalt 12,5 miljoen op: 'Vraag naar elektrische fiets groeit'

Geen klachten in Nederland en Duitsland

De reclame wordt al drie weken uitgezonden op de Nederlandse televisie en in Duitsland. En daar is de reclame goed ontvangen, zegt Carlier. "Je zou eerder verwachten dat ze er in Duitsland moeite mee hebben."

De Nederlandse Reclame Code Commissie komt pas in actie als er klachten binnenkomen over een reclame. De waakhond controleert niet vooraf of iets door de beugel kan of niet.

En die klachten zijn er nog niet, zegt een woordvoerder tegen RTL Z. 

Of de Nederlandse reclamewaakhond de reclame ook in Nederland zou verbieden om de redenen die ARPP aanvoert, kan de woordvoerder niet zeggen. "Het is zo specifiek. De Commissie zou daar dan naar moeten kijken in verhouding tot de regels in Nederland", zegt een woordvoerder.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Getest: e-bike VanMoof is flink verbeterd en goedkoper

Al 50 jaar buitenproportioneel

VanMoof-oprichter Carlier snapt niet dat Frankrijk de reclame verbiedt. "De auto-industrie maakt al 50 jaar buitenproportionele reclames waarin ze alleen maar onzin mogen verkopen", zegt hij.

Hij geeft een voorbeeld. "Auto’s die op bergweggetjes rijden en hoeveel kracht die auto’s hebben: terwijl iedereen weet dat ze allemaal in de file op de A10 staan. En dan mogen wij de waarheid niet laten zien."

Carlier twijfelt daarom aan de onafhankelijkheid van de Franse reclamewaakhond en denkt dat de auto-industrie er een vinger in de pap heeft. "Zij zullen er zeggenschap in hebben."

Buitenland

Dat de reclame niet wordt uitgezonden is jammer voor het merk. Maar Frankrijk is niet de grootste markt. "82 procent van onze omzet is export. Duitsland is onze grootste markt in Europa. Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië volgen."

Sinds april verkoopt VanMoof nieuwe fietsen die het volledig in eigen beheer maakt en distribueert. Door de coronacrisis zitten de verkopen flink in de lift, begin maart noteerde VanMoof al een een verdubbeling in het aantal bestellingen, ook andere e-bikemakers zien de verkopen groeien.

Daarom wordt de productie verdubbeld. Aan het einde van de zomer wil VanMoof maandelijks 12.000 fietsen bouwen. Dit jaar verwacht VanMoof tegen de 50.000 fietsen te verkopen.

In het verleden had het merk elektrische fietsen en 'normale' fietsen. Maar sinds januari is het alleen nog maar elektrisch. 

Reclame in de Super Bowl

Daar zit internationaal ook de groei, zegt Carlier. "Londen, Parijs, München: daar vindt nu de revolutie plaats. Door de komst van de elektrische fiets gaat iedereen fietsen."

De reclame gaan we voorlopig dus nog wel even zien, ook in het buitenland.

"In het VK wordt de reclame nog uitgezonden. En ik heb stiekem nog de droom dat we hem ook in de VS gaan uitzenden. En dan tijdens de rust van de Super Bowl."

Bright is verhuisd

Meer technieuws en gadgetreviews van Bright:

Kijk op ons YouTube-kanaal.

Volg ons op Facebook, Twitter en Instagram.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore