Geldstroom bevroren

Ben & Jerry's boycot Facebook: hardere aanpak haat nodig

24 juni 2020 11:03 Aangepast: 24 juni 2020 13:24
Oprichters Ben Cohen and Jerry Greenfield presenteren een nieuwe smaak in de talkshow van Jimmy Fallon. Beeld © Getty Images

Ben & Jerry's stopt per 1 juli met adverteren op Facebook en Instagram. Het ijsmerk wil dat Facebook harder optreedt tegen racisme en haatdragende berichten.

De reclameboycot van Ben & Jerry's is onderdeel van de Stop Hate for Profit-campagne die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Ze nemen het Facebook onder meer kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting Black Lives Matter-demonstranten.

Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.

Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering. Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia gingen Ben & Jerry's voor.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Facebook grijpt in bij berichten van Trump met omstreden tekens

Facebook laat weten de beslissing van de merken te respecteren. De techgigant stelt zich te blijven inzetten om haatdragende berichten van het platform te verwijderen.

In een eerdere verklaring van Facebook staat dat het bedrijf nog stappen te zetten heeft om "gelijkheid en veiligheid voor onder meer de zwarte gemeenschap te stimuleren", en daarover in gesprek wil met burgerrechtenorganisaties.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Facebook-medewerker op straat na Black Lives Matter-ruzie

Bright blok

Meer nieuws en reviews van Bright:

Volg ons op YouTube

Facebook en Twitter

Instagram en TikTok

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore