Concurrentie

Microsoft steunt onderzoek naar machtsmisbruik appstores

19 juni 2020 09:59 Aangepast: 19 juni 2020 17:11
Beeld © Getty

Appwinkels beperken eerlijke concurrentie en daarom moeten Amerikaanse en Europese toezichthouders onderzoek doen naar machtsmisbruik. Dat zegt Microsoft-directeur Brad Smith.

Het mededingingsprobleem rond de appstores is nog groter dan bij Microsoft twintig jaar geleden, zegt Smith tegen Bloomberg. Toen werd het bedrijf met zijn besturingssysteem Windows als schuldige aangewezen voor het beperken van concurrentie.

Smith deed geen directe aanval op Apple. Toch bevestigde een woordvoerder na zijn interview dat zijn commentaar wel op de appstore van het techconcern was gericht. Microsoft moet net zoals andere bedrijven tussen 15 en 30 procent van zijn omzet afstaan om de appstore te mogen gebruiken.

Onderzoek Brussel

"Zij stellen de toegangseisen samen en vragen iedereen om eraan te voldoen," aldus Smith. "Het is tijd voor Washington of Brussel om een gesprek te voeren over de appstores, de regels die er zijn, de prijzen die gevraagd worden en of dit allemaal mag vanuit het perspectief van eerlijke concurrentie."

De Europese Commissie is deze week begonnen met een onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik van Apple met zijn App Store. Met name het verplichte gebruik van het betalingssysteem van Apple in de appwinkel wordt tegen het licht gehouden. Ook kijkt de Europese mededingingswaakhond naar betalingsdienst Apple Pay.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bedrijven achter Tinder en Fortnite kritisch over App Store Apple

Spotify, Fortnite en Tinder

Muziekdienst Spotify klaagde de afgelopen jaren meermaals over machtsmisbruik door Apple met de App Store. Zo heeft concurrent Apple Music volgens Spotify hierdoor een oneerlijk voordeel, omdat Apple niet 30 procent aan zichzelf hoeft af te dragen.

Fortnite-maker Epic Games en Tinder-moederbedrijf Match Group uitten deze week ook felle kritiek op Apples App Store-beleid. 

Conflict met e-maildienst 

Ook raakte Apple deze maand in conflict met het bedrijf Basecamp, de maker van de e-maildienst Hey. Basecamp wilde gebruikers voor een abonnement laten betalen via zijn website en niet via de App Store. De app zou pas na betaling gaan werken en toont anders een leeg scherm.

Apple weigerde uiteindelijk een update van de Hey-app, omdat dit tegen de App Store-regels is. Apple-topman Phil Schiller zegt in een reactie dat er altijd een optie moet zijn om te betalen voor de app via de App Store. Appmakers kunnen er volgens Apple wel voor kiezen om in hun app andere prijzen te hanteren dan op hun website.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Apple werkt aan twee brillen voor augmented en virtual reality'

Bright blok

Meer tech en gadgets? Volg Bright op:

YouTube

Facebook, Twitter of Instagram

Ontvang de Bright Daily

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore