Nu al hoger dan 2019

Aantal meldingen WhatsApp-fraude blijft stijgen

27 mei 2020 13:51
De totale schade door fraudeurs in het betalingsverkeer kwam vorig jaar uit op 24,1 miljoen euro. Beeld © ANP

Het aantal meldingen van WhatsApp-fraude blijft toenemen. Na april is de tussenstand van 2020 al hoger dan het totaal aantal meldingen van WhatsApp-fraude in heel 2019.

In de eerste vier maanden van dit jaar werden er ruim 3.500 meldingen over WhatsApp-fraude gedaan, zegt de Fraudehelpdesk tegen NU.nl na berichtgeving van de NOS. In heel 2019 werden er in totaal 2.663 meldingen van WhatsApp-fraude gedaan.

Daarmee ligt het aantal meldingen in april boven de 1500, een verdubbeling ten opzichte van maart, toen er bijna 800 WhatsApp-fraudemeldingen werden gedaan. In januari en februari waren er in totaal 1079 fraudemeldingen.

'Schrikbarende vormen'

Onlangs zeiden de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) al dat WhatsApp-fraude 'schrikbarende vormen' aanneemt. "Op sommige dagen gaat het om een totale schadepost van tienduizenden euro's", aldus een woordvoerder van de Betaalvereniging toen.

De meestgebruikte methode is de financiële hulpvraag, in maart goed voor ruim 650 van de 800 meldingen. Via WhatsApp krijgen mensen vragen van zogenaamde familieleden, soms met een nieuw telefoonnummer, die met spoed geld nodig hebben.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Corona-bestendige bankpas? Trap niet in deze phishingtrucs

Nep-sms'jes Belastingdienst

Het totale aantal fraudemeldingen bij de Fraudehelpdesk nam de afgelopen weken ook flink toe. In de periode van december tot en met februari waren 6000 tot 6500 meldingen per maand nog gangbaar, in april steeg dag tot bijna 15.000.

Het grootste deel van die meldingen gaat om WhatsApp-fraude, maar ook het aantal spooknota's namens de Belastingdienst en oplichtingsmailtjes neemt toe. Zo groeide het aantal nep-sms'jes namens de Belastingdienst van tientallen tot honderden begin dit jaar, tot ruim 4500 in april.

Pincode instellen

WhatsApp-gebruikers wordt geadviseerd om identiteitscontrole met pincode in te stellen. De app vraagt dan om de paar dagen om die code in te voeren, om toegang tot het account te houden.

Die optie is te vinden in: Instellingen > Account > Verificatie in twee stappen.

Ook raadt de politie aan persoonlijk te spreken met degene die om geld vraagt, en niet na alleen WhatsApp-berichten al geld over te maken.

Bright is verhuisd

Meer technieuws en gadgetreviews van Bright:

Kijk op ons YouTube-kanaal.

Volg ons op Facebook, Twitter en Instagram.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore