Tech

Zelf online je biertje bestellen op terras, telefoon staat niet stil bij startup

11 mei 2020 21:30 Aangepast: 26 mei 2020 13:13
Beeld © ANP

Van een slimme armband voor fabrieksarbeiders die gaat trillen als ze minder dan 1,5 meter afstand houden van hun collega tot software waarmee je zelf je drankje of eten kunt bestellen in de horeca. Met allerlei middelen proberen bedrijven verder te werken in de anderhalve metermaatschappij.

Bliep, pas op. Het horloge van de fabrieksmedewerker piept en de meter staat in het rood. Hij heeft vandaag al 28 interacties met andere mensen gehad. Science fiction? Niet voor de medewerkers van autofabrikant Ford in de Amerikaanse staat Michigan die de slimme horloges nu testen. Het moet het personeel helpen om gezond te blijven, net als de warmtebeeldcamera die bij binnenkomst kijkt of iemand koorts heeft.

Net als andere bedrijven zoekt Ford naar methodes om de productie gaande te houden. De smartwatches komen van Samsung, maar de speciale afstandssoftware is ontwikkeld door Radiant RFID, stelt Bloomberg. De horloges gebruiken een Bluetooth-kortebandsignaal om de afstand te meten. Ook de teamleiders krijgen een signaal als het ergens fout gaat.

Medewerkers van Ford in de fabriek aan het werk. Medewerkers van Ford in de fabriek aan het werk.

Geen ober meer nodig voor aannemen bestelling

Ook dichter bij huis werken bedrijven aan oplossingen. Zo rinkelt bij de Amsterdamse start-up Order Me continu de telefoon. Het bedrijf ontwikkelde een IT-systeem waarbij klanten met hun mobiel zelf eten en drinken kunnen bestellen. Die app staat in verbinding met het kassasysteem, waardoor meteen afgerekend wordt.

"We zijn zeven maanden geleden begonnen met de ontwikkeling. Met Order Me wilden we iets doen aan het personeelstekort en de obers en serveersters op piekmomenten ontlasten. Die hoefden het eten en drinken dan alleen nog maar te brengen", vertelt mede-eigenaar Floris Visser.

Tientallen telefoontjes

"Toen we begin dit jaar met de verkoop startten, hoorden we van veel horecaondernemers dat ze het onpersoonlijk vonden. Maar vanwege het coronavirus krijgen we opeens tientallen telefoontjes per dag. Iedereen is op zoek naar oplossingen om anderhalve meter afstand te houden. En je haalt er één loopbeweging mee uit de zaak", aldus Visser.

Er zijn al horecazaken waar tablets op tafel liggen waar je mee kunt bestellen. Visser: "Maar die tablets heeft iedereen vast. Bij ons concept gebruikt iedereen zijn eigen telefoon. Je hoeft geen speciale app te installeren, maar scant de QR-code die op tafel ligt. Die is gekoppeld aan het tafelnummer en het restaurant. Je komt dan op een site waar je het menu ziet en kan bestellen en af kunt rekenen." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

1,5 meter afstand houden makkelijker met dit apparaat van Nederlandse onderneming

Database met oplossingen

Het probleem is dat veel bedrijven die nu een workaround bedenken, zelf het wiel uit moeten vinden. Met plexiglas, afzetlinten en desinfectiemiddelen zijn we allemaal bekend. Maar wie denkt er nu aan zo'n bestelsysteem of een armband? Een oplossing moet bovendien economisch rendabel zijn en de gezondheid van de medewerker beschermen.

De Stichting Innovatief in Werk lanceert deze week een database waar bedrijven hun eigen initiatieven aan kunnen melden en ook kunnen kijken wat voor oplossingen de collega's hebben bedacht, zegt hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen.

Hij spreekt over de 'wisdom of the crowd'. "Er zijn wel oplossingen, maar die zijn versnipperd. We hebben exact in kaart gebracht welke taken iemand in een bepaald beroep heeft. Een verpleegster verzorgt bijvoorbeeld niet alleen mensen, maar heeft ook administratie, moet misschien ergens hulpmiddelen ophalen. Vervolgens kijken we per taak wat voor oplossingen er zijn, die workarounds. Die nemen we dan op in de database."

"Ongetwijfeld worden er heel veel initiatieven aangemeld waarbij plexiglas wordt gebruikt of desinfectiemiddel. Maar er zijn ook andere oplossingen. Zo ken ik een hoogleraar die voor haar colleges in plaats van Zoom de virtuele wereld Second Life gebruikt. Daarmee zijn collegezalen en een werkkamer nagebouwd. Zo creëer je toch een vertrouwde omgeving en voor de gebruikers voelt het als een echt college omdat de avatars in de collegezaal zitten. Als zo'n initiatief in de database staat, hebben ook anderen er wat aan", legt Wilthagen uit.

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook:

Bedienen op afstand: speciaalbiercafé gaat viral met drone-video

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore