Tech

Spotify blijft groeien, ook tijdens coronacrisis

29 april 2020 14:12 Aangepast: 29 april 2020 14:20
Beeld © ANP

Muziekdienst Spotify blijft groeien. Ook tijdens de coronacrisis weten mensen de streamingsdienst te vinden. Het aantal maandelijkse gebruikers groeide dit kwartaal tot 286 miljoen. 130 miljoen mensen hebben een betaald abonnement.

Spotify boekte in het eerste kwartaal een omzet van 1,89 miljard euro: een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

De streamingdienst haalde meer omzet uit abonnementen maar ook uit de advertenties die het laat horen aan gebruikers zonder zo’n betaald abonnement. De abonnementen zijn verreweg het belangrijkst voor het bedrijf.

Inkomsten stijgen

De omzet uit abonnementen steeg met 23 procent tot 1,7 miljard euro. De advertentie-inkomsten waren 148 miljoen euro. Een stijging van 17 procent ten opzichte van vorig jaar. 

De verkoop van advertenties loopt in de laatste weken van maart wel iets terug, iets dat in de hele advertentiemarkt te zien is.

De operationele kosten stegen met 16 procent tot 489 miljoen euro. Onderaan de streep blijft Spotify verlieslijdend. Die verliezen kwamen uit op 17 miljoen euro, ten opzichte van 47 miljoen euro vorig jaar.

Effecten coronacrisis op luistergedrag

De uitleg bij de cijfers geven een aardige blik op hoe mensen de dienst anders zijn gaan gebruiken tijdens de coronacrisis, hoewel dat niet heel verrassend is. 

Mensen luisteren minder onderweg, meldt Spotify. Het gebruik in de auto, via wearables en via de website daalde, soms met dubbele cijfers. Aan de andere kant steeg het gebruik via tv en spelcomputers met meer dan 50 procent.

Ochtendroutine

"Uit onze data blijkt dat onze ochtendroutines ontzettend veranderd zijn. Iedere dag ziet er nu uit als het weekend."

Dat is volgens Spotify duidelijker te zien in de luistercijfers van podcasts dan van muziek. Dat komt volgens de dienst door veranderingen in het woon-werkverkeer.

Koken en huishouden

Volgens het bedrijf zijn mensen veel vaker aan het luisteren tijdens het koken, huishoudelijke taken en tijd die we met onze familie doorbrengen.

Spotify ziet ook een stijging in zoektermen als "chill" en "instrumental" en meer gebruikers die naar podcasts luisteren die over wellness en meditatie gaan. Dat komt volgens het bedrijf overeen met een luisteraarsenquête in de VS. Daaruit blijft dat twee op de vijf consumenten vaker naar muziek luisteren om om te gaan met stress.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Spotify laat je doneren aan artiesten via nieuwe optie

Daling in Italië en Spanje

Vanaf eind februari zag Spotify wel wat effecten van de coronacrisis. In Italië en Spanje daalde het aantal mensen dat dagelijks naar Spotify luistert, maar ook hoeveel zij luisterden. Dat begint wel weer te herstellen, zegt het bedrijf.

Spotify groeit in de alle gebieden waar het actief is. Europa blijft de grootste markt. Maar de groei in Latijns-Amerika en de categorie ‘rest van de wereld', groeien met 36 procent en 65 procent het hardst.

Verwachtingen

Ondanks dat iedereen bij Spotify vanuit huis werkt, is de productiviteit niet gedaald. Toch gaat Spotify de rest van dit jaar 30 procent minder mensen aannemen dan het eerder van plan was.

Voor het tweede kwartaal rekent Spotify erop dat het er tussen de 3 en 8 miljoen gebruikers bij krijgt. Het bedrijf verwacht dan tussen 1,75 en 1,95 miljard euro omzet te maken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore