Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan ook al jouw Bright nieuws, video's, stuff en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Tech

Google groeit ondanks coronacrisis, advertentieinkomsten lopen wel terug

29 april 2020 09:49 Aangepast: 29 april 2020 09:55
Beeld © Getty

Ondanks de coronacrisis blijft Google groeien. Doordat bedrijven in maart veel minder gingen adverteren, liepen de advertentieinkomsten in maart hard terug. Toch groeiden zowel de omzet als de winst in het hele eerste kwartaal.

De omzet van Google-moederbedrijf Alphabet groeide met 13 procent op jaarbasis tot 41,2 miljard dollar, blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal. In die periode werd 6,8 miljard dollar winst geboekt, een stijging van 1,5 procent.

Dalende inkomsten

Het bedrijf deed het goed in de eerste twee maanden van het kwartaal. "Maar toen zagen we in maart de advertentieinkomsten flink vertragen", meldt Google.

Ondanks dat de omzet en winst groeiden, denkt financieel-directeur Ruth Porat dat het tweede kwartaal pittig wordt voor de advertentietak van het bedrijf.

Analisten rekenden op een hardere terugval van inkomsten uit advertenties. Het aandeel Google staat nabeurs ruim 7 procent hoger.

Zoekmachine blijft het belangrijkst, YouTube groeit door

Googles zoekmachine en de advertentie-inkomsten die daarbij horen, blijven het belangrijkst voor het bedrijf. Meer dan de helft van de omzet komt daar vandaan (24,5 miljard). 

In het vorige kwartaal begon Google voor het eerst met het bekendmaken hoeveel het eigenlijk verdient met YouTube en zijn clouddiensten.

De omzet van YouTube groeide met 33 procent tot 4 miljard dollar. De inkomsten uit Google’s cloud-tak groeide met meer dan 55 procent. Daar was de omzet 2,8 miljard dollar.

Meer zoeken door corona

In het eerste kwartaal is het gebruik van Googles zoekmachine en YouTube aanzienlijk gegroeid, omdat mensen naar informatie zochten over de uitbraak van het coronavirus. Dat zei ceo Sundar Pichai in een toelichting op de kwartaalcijfers.

Maar in maart was ook duidelijk dat bedrijven veel minder uitgaven aan advertenties, waardoor Google daar niet optimaal van kan profiteren.

Porat zei daarover dat de interesse van mensen verschoof van reizen en nieuwe producten naar informatie over het coronavirus.

'Meer commercieel gedrag'

Volgens de financieel directeur zijn er tekenen dat mensen terugkeren naar hun ‘meer commerciële gedrag’, maar dat het onduidelijk is hoe het bedrijf daarvan kan profiteren.

Google wil niet vooruitlopen op de zaken en kan, net als veel andere bedrijven, moeilijk inschatten wat de exacte gevolgen zijn in het tweede kwartaal of de rest van het jaar.

Dat is grotendeels afhankelijk van hoe het gaat met de verspreiding van het coronavirus en hoe lang lockdowns duren in verschillende landen.

Uitgaven

Porat zegt dat het bedrijf minder gaat uitgeven aan huisvesting en dat het personeelsbestand minder hard zal groeien dan eerder dit jaar was verwacht.

Wereldwijd heeft de techreus inmiddels ruim 123.000 werknemers, zo'n 20.000 meer dan een jaar eerder

Vorige week meldde CNBC op basis van interne documenten dat Google zijn marketinguitgaven voor de tweede helft van 2020 wil halveren. Ook zou het bedrijf minder willen investeren in datacenters en opleidingsbudgetten voor het personeel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Apple en Google trekken stekker uit coronaplatform na pandemie

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore