Digitale kostuums

Ook virtuele goederen uit China lopen vertraging op

09 maart 2020 12:43
Beeld © Blizzard/Call of Duty

Het coronavirus zorgt voor veel vertraging in de techindustrie, maar nu blijkt dat ook digitale game-ontwerpen, zoals wapens en kostuums, minder goed leverbaar zijn.

Het is inmiddels bekend dat het coronavirus flinke gevolgen heeft voor de tech-industrie. Zo zou er een tekort aan vervangende iPhones dreigen en maakt webshop Coolblue producten bewust minder aantrekkelijk om een aankomend tekort voor te zijn.

De tegenslagen zijn vanzelfsprekend, aangezien veel Chinese fabrieken niet kunnen leveren wat er van ze verwacht wordt. Maar nu blijkt dat ook virtuele goederen, zoals ontwerpen in games, ook niet meer uit voorraad leverbaar zijn, schrijft Bloomberg.

Volgens de nieuwssite zijn grote game-bedrijven waaronder Activision Blizzard (bekend van onder andere Call of Duty) en Ubisoft Entertainment (maker van onder meer Assassin's Creed) in grote mate afhankelijk van Chinese ontwerpers die 'kostuums, wapen en andere digitale bezittingen' ontwikkelen voor de industrie.

50 procent is Chinees

Aangezien ook deze Chinese bedrijven op een lager pitje draaien, komt de levering van dit soort producten in het geding. Volgens analist Jefferies wordt 50 procent van de game-kunst van Westerse spellen in China gemaakt. "Als er meer vertraging komt, dan verwachten we een groeiende lijst met games die later uitkomen," aldus Jefferies.

Naar andere landen

Game-bedrijven zijn volgens Bloomberg druk bezig met de productie van deze ontwerpen naar Zuid-Oost Azië, zoals Vietnam, te verplaatsen. Tegelijkertijd lijkt de productie in China ook weer langzaam op gang te komen.

Meer tech-video's? Volg Bright op YouTube

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore