Geen perpetuum mobile

Toyota mag term 'zelfopladende auto' niet gebruiken

28 januari 2020 15:11 Aangepast: 28 januari 2020 16:18
Beeld © Toyota

Toyota noemt zijn hybrides zonder stekker "zelfopladende auto's". Voor wie weinig verstand heeft van techniek klinkt dat aantrekkelijk. Maar de Noorse consumentenautoriteit heeft de reclame verboden omdat het te misleidend is.

Toyota heeft er een handje van om af te geven op volledig elektrische auto's en de eigen hybrides wat florissanter voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Voordat het zelf een plug-inversie verkocht had de automaker ook een plaatje van iemand die in de regen met een stekker aan het worstelen was om aan te geven dat een plug-in hybride toch wel heel erg ingewikkeld en onplezierig is. Dat plaatje verdween met de introductie van de Prius plug-in. 

Omdat Toyota nog geen volledig elektrische auto verkoopt maakt het reclame voor de zichzelf opladende hybride. Er hoeft geen stekker in, je hoeft er niet bij na te denken. Ideaal dus? Maar uiteraard kan de hybride alleen opladen als er eerst vaart is gemaakt door de benzinemotor. De wet van behoud van energie gaat ook op voor Toyota en de zelfopladende hybride is dus taalkundig wellicht niet verkeerd, maar iedereen met een beetje technisch inzicht zal er een leugen in zien.

Misleidend

De Noorse consumentenautoriteit vond dat ook en verbood de reclame. "Het is misleidend om de indruk te geven dat de accu gratis opgeladen wordt, gezien de stroom alleen geproduceerd kan worden als de auto brandstof verbruikt heeft. Energie regenereren heeft in alle praktische toepassingen als voorwaarde dat er brandstof verbruikt wordt."

In Nederland maakt Toyota/Lexus nog steeds reclame voor de 'zelfopladende' hybride.  

Lexus Perpetuum Mobile Lexus Perpetuum Mobile

Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore