Tech

Grote adverteerders willen meer controle over Google en Facebook

23 januari 2020 15:43 Aangepast: 24 januari 2020 06:22
Beeld © ANP

Google, Facebook en grote advertentienetwerken slaan de handen ineen om schadelijke content aan te pakken.

Het gaat om grote adverteerders zoals Mars, P&G, Adidas, Lego en Unilever. Samen met Google en Facebook vormen zo'n veertig adverteerders de Global Alliance for Responsible Media (GARM). De groep werd vorig jaar tijdens het World Economic Forum in Davos gevormd. Dit jaar wordt het eerste grote plan gepresenteerd, meldt The Drum.

De bedrijven willen allemaal een strengere aanpak van schadelijke online content. De adverteerders willen met hun reclame geen inhoud zoals terroristische video's sponsoren, Google en Facebook willen goede relatie met de adverteerders behouden.

Meer controle en toezicht

Het nieuwe plan steunt op drie pijlers: ten eerste moeten de bedrijven overeenkomen wat precies schadelijke content is. Daarna moeten hulpmiddelen worden gemaakt waarmee bedrijven meer controle krijgen over waar hun advertentiegelden aan worden besteed. De deelnemende bedrijven besteden samen jaarlijks 97 miljard dollar aan advertenties.

Google en Facebook worden al steeds beter in het verwijderen van schadelijke content. Het gaat dan bijvoorbeeld om het delen van schokkende of ongepaste video's van bijvoorbeeld terreurgroepen. Het gros van die video's verdwijnt voordat een consument ze gezien heeft.

'Niet meebetalen aan zulke platforms'

Tussen juli en september 2019 werden zo'n 620 miljoen stukken schadelijke inhoud verwijderd van YouTube, Facebook en Instagram. Zo'n 9,2 miljoen stukken werden tijdens die drie maanden door consumenten bekeken, en dat steekt adverteerders. Zelfs al stond hun advertentie niet bij de betreffende video, hun geld steunt nog steeds een platform dat dergelijke inhoud verspreidt, stellen de advertentieplatforms.

GARM wil in zijn plan ook onafhankelijk toezicht, waarmee de gedeelde standaarden worden toegepast op de industrie. Zo moet het beleid voor iedereen eerlijk en transparant zijn.

"Het is tijd om een verantwoorde mediaketen te creëren die is gebouwd voor het jaar 2030 - een die werkt op een veilig, efficiënte, transparante, verantwoordelijke manier die naar behoren gemodereerd is voor alle betrokkenen, met name voor de consumenten die we bedienen", zegt merkhoofd Marc Pritchard van P&G.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Brussel: aanpak online haatzaaien lijkt te werken

Tips: zo verbeter je de wifi thuis

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore