De Nederlandse webwinkel Neckermann.com is failliet. Dat bevestigt curator Seerp Gratama tegen RTL Z. Wat het bankroet betekent voor de honderden klanten die steen-en-been over de online-shop klaagden, is nog onbekend. De kans op een uitkering voor gedupeerde klanten lijkt klein.
Afgelopen jaar regende het klachten over webwinkel Neckermann.com, niet te verwarren met de gelijknamige reisorganisatie.
Geld niet terug
Zo besteedde het televisieprogramma Kassa in januari 2019 aandacht aan de tekortschietende dienstverlening. Begin oktober meldde de Consumentenbond ruim 600 klachten te hebben ontvangen. Veel klanten ontvingen verkeerde producten en kregen hun geld niet terug.
De afgelopen maanden konden klanten helemaal geen bestellingen meer doen, volgens Neckermann door 'technische en organisatorische problemen'. In de media schreef directeur Ronald Steenbergen de problemen toe aan het plotselinge overlijden van een mysterieuze Aziatische geldschieter.
Miljoenenclaim
Inmiddels is gebleken dat de directeuren van Neckermann.com een miljoenenclaim aan de broek hebben hangen uit een eerder faillissement. De curator van een zusterbedrijf, dat vroeger enkele winkels exploiteerde, stelt hen aansprakelijk voor de schade in die failliete boedel.
Uit berichtgeving door RTL Z bleek afgelopen jaren dat die directeuren, de broers Ronald en Joop Steenbergen, het middelpunt zijn van een steeds langer wordende reeks ruzies, rechtszaken en faillissementen. Eind 2017 deed de FIOD een inval bij hun bedrijf.
Faillissement webwinkel
Intussen brokkelt hun bedrijven-imperium steeds verder af. Zo ging afgelopen november zusterwebwinkel D5 Avenue failliet. Nu blijkt dus ook Neckermann.com Webshop op de fles te zijn gegaan.
Curator Gratama, die het faillissement moet afwikkelen, bevestigt dat het gaat om de webwinkel van het bedrijf. Gratama is eveneens curator bij een aantal andere aan Neckermann gelieerde bedrijven. Ook heeft hij de eerdergenoemde miljoenenclaim ingediend.
Volgens Gratama kwam het faillissement, nog los van alle klachten, niet onverwacht. "De activiteiten waren al enige tijd gestaakt, en er was een flinke belastingschuld. De Belastingdienst heeft het faillissement aangevraagd."
Gedupeerden
Wat het bankroet van de webwinkel betekent voor de honderden klanten die afgelopen jaar klaagden, weet Gratama nog niet. "Ik weet dat er veel klachten zijn, en heb niet de indruk dat die de afgelopen maanden zijn verholpen. Maar dat moet nog blijken, omdat dit faillissement nog maar net is uitgesproken."
De curator zegt dat klanten met klachten of vorderingen zich bij hem kunnen melden. "Het is natuurlijk de vraag of er voldoende geld is om uitkeringen te doen. Dat kan ik nu nog niet inschatten." De kans dat zij hun geld terugzien, lijkt klein omdat de Belastingdienst voorrang heeft op gewone schuldeisers.
Bij Neckermann.com zelf neemt niemand de telefoon meer op.