Van onze partner Accenture

Steeds secuurder met security

01 februari 2020 09:59 Aangepast: 10 februari 2020 13:26

Na een studie filosofie en bedrijfskunde stortte Joyce Wendel zich bij Accenture op security. Volgens Wendel garandeert veiligheid niet alleen vertrouwen maar helpt het ook de business vooruit.

Eerst de vragen des levens en toen de broodnodige nuchterheid; dat was de volgorde die Joyce Wendel aflegde toen ze ging studeren. Na filosofie volgde dus bedrijfskunde. “Heel verfrissend.”, zegt ze. Als stagiair kwam ze bij Binnenlandse Zaken in aanraking met het thema veiligheid toen ze een pilot opzette voor biometrische herkenning.

Wendel voelt zich sindsdien helemaal op haar gemak bij het onderwerp security. Voor Accenture is ze actief als consultant. Ze adviseert grote bedrijven uit de telecom, energie en financiële sector bij beveiligingsvraagstukken. Zo zit ze bijvoorbeeld bij bepalers aan tafel om te praten over de beveiligingsniveaus van werknemers. “Dat zijn strategische projecten. Het gaat over meer over AVG, en minder over cyberdefence en het monitoren van hackers.”

Doorlopend aandacht

De toegang die werknemers krijgen en het bepalen van hun digital identity, de mate waarin men toegang krijgt tot het netwerk, is een maatwerkoplossing, zegt ze. “Ik leg uit wat het belang is. Maar wijs ook op de businesskant van veiligheid. Zowel de security topdog als de business manager moeten er samen mee aan de slag.”

Volgens Wendel is advieswerk op het vlak van security binnen organisaties zo interessant omdat het belang blijft toenemen. Niet alleen staan digitale processen centraal in de bedrijfsvoering, ook bij verandermanagement worden digitale middelen gebruikt. Wendel: “Dat heeft van veiligheid een permanent onderwerp gemaakt. Het is een proces dat doorlopend aandacht verdient.”

Ook is security een manier geworden voor bedrijven om simpelweg geld te verdienen. De telefoonprovider die klanten niet de zekerheid kan geven dat er secuur met klantgegevens wordt omgegaan, loopt het risico dat de zorgvuldig opgebouwde reputatie te grabbel wordt gegooid.

Gedragsverandering

Veiligheid is daarmee een voorwaarde geworden om te ondernemen. “Als je niet kunt vertrouwen dat er verantwoordelijk met data wordt omgegaan, dan kunnen we ons werk niet uitvoeren. De data moet goed zijn. Daar moet je op van aan kunnen.”, aldus Wendel die benadrukt dat het succes daarvan sterk afhangt van het gedrag van mensen. “De grootste slag sla je door gedragsverandering.” Mensen die denken dat een keer een password aanmaken wel voldoende is, moeten volgens haar eerst maar eens aan de bak.

Het meest interessant aan haar baan vindt ze de impact die ze maakt op de totale organisatie. Het belang van security is inmiddels zo groot dat niemand meer aan haar advieswerk ontkomt. Alle geledingen in een organisatie moeten bewustzijn rond security opbouwen en daar ook naar handelen, willen ze de het reilen zeilen van de hele organisatie niet in gevaar brengen.

IT-jongens in de kelder

Ze verwacht dat security als thema de komende jaren eerder aan belang gaat toe- dan afnemen. Maar ook de techniek schrijdt voort. Misschien hebben systemen straks geen passwords meer nodig maar log je in met je biometrische gegevens. Dat is weliswaar veiliger maar moet dan wel weer goed geregeld worden op het niveau van privacy. Wendel: “Feit is dat security niet alleen maar van de securityafdeling is, van een stel IT-jongens in de kelder. Maar van iedereen. Het vergroten van die awareness, daar ga ik me de komende jaren mee bezig houden.” 

Luister ook de Bright Podcast:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore