Ga naar de inhoud
Tech

Eindejaarssprint: 1 op de 3 nieuwe auto's in december is een Tesla

Beeld © Geoffrey Jansen

Door veranderende bijtellingsregels is er een ware run op de Tesla Model 3 in de laatste maand van het jaar. In december alleen al zijn er een dikke 11.000 van op kenteken gezet in Nederland. Dat is veel meer dan in andere maanden, al grijpen sommigen mis bij de eindejaarsdeadline.

"Dat wordt druk bij de superchargers", twittert Maarten Steinbuch, professor aan de TU Eindhoven, vanmiddag. Hij doelt op de cijfers van elektrische auto's die geregistreerd zijn in Nederland, te volgen via Kentekenradar.

Tot en met gisteren zijn er in de maand december zo'n 33.000 auto's verkocht. Maar liefst 11.000 daarvan zijn een Tesla Model 3. Ter vergelijking: in november waren dat er een krappe 4.000, in oktober nog geen 300. Ook september was een goede maand voor Tesla, met bijna 6000 Model 3's. 

In totaal rijden er nu zo'n 29.000 Model 3's rond in Nederland, waarvan 11.000 dus afgelopen maand zijn verkocht. 

Andere regels

De reden? De veranderende regels voor de bijtelling van elektrische lease-auto's. Nu geldt voor auto's tot 50.000 euro nog een bijtelling van 4 procent; in 2020 wordt dat 8 procent tot een waarde van 45.000 euro. Boven dat bedrag gaat een bijtelling van 22 procent gelden. 

Iedereen die nog deze maand via zijn werkgever een auto leaset, profiteert de komende vijf jaar van het lagere bijtellingstarief. Die periode van 60 maanden gaat namelijk in op de 'datum van eerste toelating': de dag waarop de auto voor het eerst gebruikt wordt.

Drukte in havengebied

De Tesla Model 3 valt met een prijs vanaf zo'n 48.000 euro precies in de juiste prijsklasse. Het is dan ook druk in de Amsterdamse Koopman Car Terminal waar de auto's opgehaald kunnen worden. Honderden autobezitters komen opgewonden hun nieuwe bolide ophalen.

Zo ook Geoffrey Jansen, die dolblij is als we hem spreken bij het ophalen van de wagen. "Ik heb tot aan afgelopen zaterdag niks gehoord, dus ik ben heel blij dat het voor 1 januari gaat gebeuren." Dat hij ervoor naar een afgelegen havengebied moest komen om hem op te halen, neemt hij voor lief. 

"Ik rij veel, dus ik kan met deze auto lekker rijden. Hij is snel, van alle gemakken voorzien, dat weegt zwaar. En de bijtelling natuurlijk", somt hij de voordelen op. 

Pech: niet op tijd geleverd

Maar niet iedereen mag zich gelukkig prijzen. Bas Oostenbrink viste naast het net. De leasemaatschappij waar hij zijn nieuwe Model 3 bestelde, had hem verteld dat als hij de auto vóór 1 oktober zou bestellen, hij deze zeker voor het eind van dit jaar geleverd zou krijgen. Dan zou hij dus nog kunnen profiteren van de voordelige fiscale bijtellingsregels.

Vervolgens hoorde hij niks. In eerste instantie wantrouwde hij dat niet, want Tesla zou pas één tot weken van te voren laten weten wanneer de auto geleverd zou worden. Maar half december begon Bas zich toch wat zorgen te maken. 

Minder gunstig, toch elektrisch rijden

Helaas kwam toen toch dat telefoontje van de leasemaatschappij. Slecht nieuws, zeiden ze: het lukt niet meer in 2019. "Ik kreeg drie opties", vertelt Oostenbrink aan RTL Z. "Helemaal van de bestelling afzien, tijdelijk een andere auto rijden en dan de Model 3, of de bestelling toch doorzetten, maar hem dan wel geleverd krijgen onder het nieuwe, minder aantrekkelijke fiscale regime."

Dat laatste was financieel heel onaantrekkelijk: het zou hem ongeveer 100 euro per maand extra kosten, over de hele looptijd van 48 maanden. Bijna 5000 euro dus.

Toch koos hij voor die optie, want de Model 3 was nog altijd aantrekkelijker dan een niet-elektrische leaseauto. Daar betaal je namelijk 22 procent bijtelling. Hij blijft wel zitten met vragen: waarom heeft Tesla niet vanaf de zomer alle zeilen bijgezet om iedereen die besteld heeft op tijd te kunnen bedienen?

1 op de 5 nieuwe auto's is nu elektrisch

Andere automerken die elektrische auto's produceren komen niet in de buurt van Tesla, qua verkoopaantallen. In december werden in totaal 18.000 elektrische auto's geregistreerd, waarvan twee derde een Tesla Model 3 (11.118). Van de nummer 2 en 3 op de lijst werden respectievelijk 2004 stuks (Audi E-Tron) en 733 stuks (Hyundai Kona) verkocht.

Vijf jaar geleden was nog maar minder dan 1 procent van alle nieuw verkochte auto's in Nederland een elektrisch exemplaar, aldus cijfers van de Dienst Wegverkeer (RDW). Dit jaar zit dat rond de 17 procent. Ofwel: bijna 1 op de 5.

Tesla-truc:
Lees ook:
Tesla-truc: met buitenlandse bak toch profiteren van oude subsidie
Uit
Lees ook:
Uit de auto, op de fiets: bedrijven klaar voor leasefietsregeling