Tech

De smartphone-trends van 2020: 5G, opvouwbare schermen en goedkopere toestellen

30 december 2019 06:14 Aangepast: 30 december 2019 07:47
Beeld © ANP

Was 2019 nog een soort van stenen tijdperk als het gaat om smartphones met vouwbare schermen, in 2020 wordt een inhaalslag gemaakt. We gaan meer opvouwbare telefoons zien, er komen veel meer 5G-toestellen op de markt en toestellen worden goedkoper.

Van alle gadgets die we dagelijks gebruiken, brengen we het meeste tijd door op onze smartphone. Wereldwijd worden er jaarlijks zo'n 1,55 miljard smartphones verkocht. Maar welke trends gaan we volgend jaar zien? We hebben de vijf belangrijkste voor je op een rij gezet.

1: Na drie jaar van daling: meer vraag naar smartphones

Het was kommer en kwel in smartphoneland: al drie jaar op rij worden er minder smartphones verkocht. Bijna iedereen heeft er al een en mensen doen steeds langer met hun smartphones. 

Maar 2020 wordt een mooi jaar voor de telefoonbouwers. Analisten zijn eensgezind: volgend jaar trekt de verkoop weer aan. Marktanalysebureau IDC rekent op 1,5 procent meer verkochte smartphones dan dit jaar. 

Die stijging komt vooral door de komst van 5G in China. "Dat wordt de leidende markt in verkochte 5G-toestellen", zegt Ryan Reith van IDC. Maar ook de verkoop in andere belangrijke markten zoals de VS, Korea en Groot-Brittannië helpt mee. 

"Voor 53 procent van de mensen is 5G namelijk een belangrijke factor in hun keuze een toestel te kopen of uit te stellen", zegt hoofdonderzoeker Ben Wood van marktvorser CCS Insight. 

2: 5G in alle prijsklasses: prijzen omlaag

In Nederland hebben we nog geen 5G-netwerk, de eerste frequenties worden komend voorjaar geveild, maar er zijn al smartphones die werken met 5G. Dat zijn er zo'n 50, voornamelijk toestellen in de duurste categorieën (600+ euro).

In 2020 zullen er veel meer fabrikanten met 5G-toestellen komen, zeggen de analisten. "En daardoor gaan de prijzen van die toestellen snel omlaag", zegt Wood. 

Dat denken ze bij IDC ook. "We hebben er vertrouwen in dat de prijzen van 5G-smartphones snel omlaag gaan, waardoor die markt groeit." Vooral aan het begin van het jaar worden er veel aankondigingen verwacht van fabrikanten van smartphones die draaien op besturingssysteem Android. 

Kleinere Chinese merken zullen daarvan profiteren, zegt Wood. Merken als Xiaomi, Oppo en OnePlus zullen 5G gebruiken om meer marktaandeel te krijgen. "De ervaring en inkomsten die ze op hun eigen gigantische markt behalen, zullen ze inzetten om de markt buiten China beter te betreden."

Naast Android-telefoons met 5G, verwachten zo'n beetje alle analisten en kenners dat Apple in september minaal één 5G-toestel gaat onthullen. 

3: Oppo wordt de grootste Chinese telefoonmaker

Oppo gaat Huawei inhalen als een-na-grootste fabrikant van smartphones ter wereld (na Samsung), voorspelt Ben Wood van IDC. "Dat is misschien een gewaagde voorspelling, maar er zit een idee achter achter", zegt hij. 

Afgelopen mei werd Huawei namelijk op een zwarte lijst geplaatst, waardoor Amerikaanse bedrijven geen diensten of producten meer mogen leveren aan het bedrijf, tenzij ze daar expliciet toestemming voor hebben. 

En als die ban van Huawei niet opgeheven wordt, gaat Huawei dat komend jaar flink voelen, zegt Wood. 

In het laatste kwartaal verkocht Huawei 65 miljoen smartphones. Maar die aantallen, gaat Huawei aan het einde van het eerste kwartaal niet meer halen, legt Wood uit. 

Niet bruikbaar zonder Google-producten

"Als Google hun producten niet meer aan Huawei mag leveren, is het snel gedaan. De Mate 30 (het vlaggeschip van Huawei, red.) is zo'n beetje onbruikbaar zonder Google Maps, Google Search, Gmail en Chrome."

Tegelijkertijd doet Oppo zijn best om zich bekend te maken bij het grote publiek, ook in Europa.

"Ze geven ontzettend veel geld uit aan branding en sponsoring. Ze werden dit jaar sponsor van grandslamtoernooi Wimbledon, zijn sponsorpartner van FC Barcelona en gingen een samenwerking met Lamborghini aan. We denken dat ze heel veel geld investeren om daarvan te profiteren met een groot portfolio aan toestellen", zegt Wood. 

4: Meer opvouwbare toestellen in 2020

Samsung had dit jaar twijfelachtige eer om de eerste fabrikant te zijn met een werkend opvouwbaar toestel: de Galaxy Fold. Die introductie liep niet helemaal gesmeerd.

Testexemplaren gingen kapot en het toestel werd uitgesteld, met een pr-nachtmerrie voor Samsung als gevolg. In september kwam het toestel alsnog op de markt. 

Ondanks het twijfelachtige begin worden er volgend jaar meer opvouwbare toestellen verwacht. 

"De Galaxy Fold was dit jaar het enige geloofwaardige commerciële product met een vouwscherm. We zitten nu echt nog in het stenen tijdperk van de foldables", zegt Wood. "Maar we gaan er echt veel meer van zien."

Hij noemt de Motorola Razr, de opvouwtelefoon die in januari in de winkels zou moeten liggen, maar voor korte tijd is uitgesteld omdat er zoveel vraag naar is. "De Galaxy Fold maakt van je telefoon een groter apparaat, waar de Razr van je telefoon een kleiner apparaat maakt."

Meer vormen

Wood denkt dat we veel meer verschillende vormen gaan zien in smartphones, na zo'n tien jaar waarin alle smartphones er min of meer hetzelfde uitzagen. 

Op de langere termijn verwacht hij dat ook andere apparaten een opvouwbaar scherm gaan krijgen. "Van smartspeakers met schermen die eromheen zitten gevouwen tot printers en meubels met schermen. Dat duurt vijf tot tien jaar. Maar opvouwbare schermen bieden veel nieuwe kansen om te experimenteren."

5: Apple lanceert in 2020 een merk rond privacy

In 2020 gaat Apple privacy nog meer als speerpunt inzetten. Sterker: de iPhone-fabrikant gaat Apple Privacy als merk neerzetten, zegt Wood van CCS Insight. Consumenten zullen dat zien op producten die ze kopen en in de marketinguitingen van het bedrijf. 

Het introduceren van dat merk volgt op een of eigenlijk twee jaar waarin zo'n beetje alle grote techspelers (Google, Facebook, Amazon en Apple) onder vuur kwamen te liggen door privacyschandalen, van afluisterende slimme assistenten en stiekem opslaan van locatiegegevens tot het grote Cambridge Analytica-schandaal bij Facebook. 

Het afgelopen jaar zette Apple al sterker in op privacy, door het steeds moeilijker te maken voor zichzelf en andere bedrijven om informatie over gebruikers te verzamelen. Dat volgde kort nadat ook Google verbeteringen aankondigde op het gebied van privacy bij Google-producten. 

Tegelijkertijd deelde Google-ceo Sundar Pichai een sneer uit aan Apple in een opiniestuk in de New York Times

Onderscheiden ten opzichte van concurrenten

Komend jaar zet Apple dus nog sterker in op een onderscheid ten opzichte van concurrerende merken, zegt Wood.

"Het past bij Apple's stelling dat persoonlijke gegevens op het apparaat moet blijven en dat die data niet moeten worden gebruikt voor advertenties. We denken dat het zo op een doos van Apple-producten kan staan: gecertificeerd met Apple Privacy", zegt Wood.

Apple zou dat nog veel meer kunnen marketen en in kunnen zetten als onderdeel van het Apple-merk, zegt de analist. "Het past bij de manier waarop ze impliciet zeggen: dit is waarom we anders zijn dan Google."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`