Tracking-preventie

Apple-blokkade van volgcookies is 'schokkend effectief'

10 december 2019 17:26 Aangepast: 10 december 2019 17:30
Beeld © Getty

De maatregelen die Apple twee jaar geleden nam om gebruikers te beschermen tegen volgcookies en andere vormen van online tracking is volgens experts 'schokkend effectief'.

Apple voegde twee jaar geleden trackingpreventie toe aan zijn browser Safari op iOS en macOS. Die blokkade staat standaard ingeschakeld. Slechts 9 procent van de Safari-gebruikers zou de functie handmatig uitschakelen. De maatregel maakt het voor adverteerders veel moeilijker om individuele gebruikers over internet te volgen, om hen zo gepersonaliseerde reclames te kunnen tonen.

De maatregel is "schokkend effectief" gebleken, zeggen hooggeplaatste medewerkers van media- en advertentiebedrijven tegen The Information. De kosten om voor Safari-gebruikers te adverteren zijn in twee jaar tijd met 60 procent gedaald.

Safari-gebruikers goedkoper door stap

Gebruikers van Safari zijn door de maatregelen van Apple minder aantrekkelijk geworden voor adverteerders, omdat gepersonaliseerde reclame nauwelijks mogelijk is op de browser. Ondertussen zijn de kosten voor advertenties gericht op gebruikers van browser Chrome gestegen. 

Gepersonaliseerde reclames worden vaker aangeklikt en kunnen onder meer in Chrome nog onbelemmerd worden getoond.

'Facebook, Google en Amazon profiteren'

Volgens experts profiteren vooral Facebook, Google en Amazon van de blokkade van Apple. Die bedrijven verzamelen veel eigen data over gebruikers en kunnen daarmee alsnog gepersonaliseerde reclames tonen.

Adverteerder Criteo zegt 25 miljoen dollar verloren te zijn in het vierde kwartaal van 2017, vlak nadat Apple de techniek introduceerde. "Door de adblocker automatisch te activeren in Safari, biedt Apple zijn gebruikers geen vrije keuze", stelt een woordvoerder van Criteo.

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore