Tech

Amerikaans octrooibureau: Booking.com 'niet onderscheidend genoeg'

11 november 2019 13:07 Aangepast: 11 november 2019 19:06
Het Nederlandse bedrijf Booking.com is ook in de Verenigde Staten actief. Beeld © ANP

Het Amerikaanse octrooibureau eist bij het Amerikaanse Hooggerechtshof dat Booking.com wordt afgekeurd als handelsmerk. Het bureau vindt dat je een generiek woord niet onderscheidend kunt maken door er '.com' achter te zetten.

Booking.com wordt daarom mogelijk geschrapt uit het Amerikaans handelsregister, schrijft persbureau Reuters.

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf betoogt dat het grote publiek zijn naam als merk herkent. Bijna driekwart van de consumenten ziet Booking.com als merknaam, blijkt volgens Booking uit eigen onderzoek.

In Europa niks aan de hand

Het bedrijf is opgericht in 1996 en heette toen nog Boekings.nl. In 2006 begon het bedrijf met de internationale naam Booking.com. Het bedrijf vroeg in 2011 en 2012 internationaal handelsmerkregistraties aan.

"Het merk Booking.com is al jaren geregistreerd in de hele EU", zegt Miriam den Boogert van merkenbureau Chiever. Zij is merkengemachtigde voor Booking.com in Europa. Volgens haar heeft de zaak in de VS geen gevolgen voor het handelsmerk in Europa. "In Europa is niks aan de hand."

Advertising.com, Hotels.com en Mattress.com

De Amerikaanse beroepszaken hebben tot nu toe verschillende uitkomsten. De merkregistratie werd meermaals afgewezen, net zoals Advertising.com, Hotels.com en Mattress.com. Het octrooibureau vindt dit soort namen namelijk te algemeen.

Begin dit jaar kreeg Booking.com toch gelijk van het hooggerechtshof in Virginia. Volgens die rechter herkent het publiek de combinatie 'Booking.com' namelijk als bedrijf.

Het octrooibureau vecht dit besluit aan. Niet alleen omdat de naam te algemeen is, ook omdat het bureau vreest dat de merkregistratie leidt tot 'concurrentiebeperkende praktijken'. Met een handelsmerkregistratie zou Booking.com bijvoorbeeld makkelijker concurrenten als roomsbooking.com en hotelbooking.com kunnen aanklagen.

Miniatuurvoorbeeld
Meer lezen

Booking.com: jong bedrijf in de top van Nederlandse winstmakers

Onderscheidend vermogen

Elk land heeft zijn eigen octrooibureau, vertelt Den Boogert. De regels verschillen volgens haar niet zoveel. "Als een aanvraag doet, onderzoekt het bureau voor intellectueel eigendom of je merk onderscheidend is", legt de merkenrechtexpert uit. "Een woord als 'fiets' kun je niet zomaar registreren, dat is te algemeen."

Een merk kan na verloop van tijd wel onderscheidend vermogen krijgen, legt ze uit. "Stel dat het bedrijf Fiets jarenlang merkcampagnes voert. Het merk wordt zo bekend, dat consumenten bij het woord 'Fiets' meteen aan dat bedrijf denken. In dat geval heeft het merk dus onderscheidend vermogen opgebouwd. Zo kan zelfs een woord als 'fiets' een merk worden."

Rechten door gebruik

Het Amerikaanse Hooggerechtshof moet nu definitief beslissen of Booking.com genoeg onderscheidend vermogen heeft in de Verenigde Staten. Als de rechter Booking.com toestaat als handelsmerk, dan is dat goed nieuws voor andere ondernemers die hun websitenaam willen registreren, schrijft persbureau Bloomberg.

Als de rechter de merkregistratie afwijst, heeft dat volgens Den Boogert weinig gevolgen voor het Nederlandse bedrijf. "Het is niet zo dat een ander bedrijf dan zomaar de naam Booking.com mag gebruiken", legt ze uit. "In de VS krijg je ook rechten door gebruik. Als jij al jarenlang een naam gebruikt en kunt aantonen dat je eerder was dan een concurrent, dan sta je heel sterk", besluit Den Boogert.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Zo zorgt Booking ervoor dat je tóch boekt

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore